Opiskelijan tuet ja asuminen kumppanin kanssa

Valvoja: Kela | opintotuki

Kirjoittaja tumppilo 12 Elo 2017, 22:54
Olen opiskelija, ja asun työssäkäyvän seurustelukumppanini kanssa. Olemme sopineet, että meillä on omat taloutemme, eli jaamme vuokran ym kiinteät kulut tasan puoliksi, teemme omat ruokamme, maksamme omat harrastuksemme ja muut kulut itse tahoillamme. Olen ollut osa-aikaisesti töissä, mutta tällä palkalla saan juuri ja juuri vuokra-osuuteni maksettua ja palkkatuloni eivät siis riitä kattamaan ruoka- ja terveydenhoitokulujani. Olen kuitenkin tienannut sen verran, etten saa nostaa opintotukea enää tänä vuonna. Koska olemme sopineet erillisistä talouksista ei seurustelukumppanini aio kustantaa elämääni, eikä hänellä edes ole siihen lain puolesta vaatimustakaan, koska emme ole naimisissa. Seurustelukumppanini luokitellaan kuitenkin kelan mukaan samaan ruokakuntaan kuuluvaksi, joten en ole oikeutettu asumistukeen, mutta opiskelijana en työttömyystukeenkaan. Koska tililläni on "korvamerkittyä" rahaa syksyn terveydenhoitoon parantumattoman sairauteni hoitoon, en ilmeisesti ole oikeutettu toimeentulotukeenkaan. vaikuttavatko kumppanini tulot toimeentulotuen hakemiseen? Mitä tukea voisin siis saada jotta saisin opintoni suoritettua loppuun niin, ettei minun tarvitse muuttaa täksi lyhyeksi ajaksi asumaan yksin saadakseni asumistuen?
Kirjoittaja Kela | opintotuki 14 Elo 2017, 08:27
Hei,

asumistuessa olette samaa ruokakuntaan, koska avoparit, avioparit ja yhteisellä vuokrasopimuksella asuvat katsotaan ns. samaan ruokakuntaan kuuluviksi. Opintorahaan tai asumislisään (jota maksetaan edelleen ulkomaan tai Ahvenanmaan opiskeluun, samoin kansanopisto-opiskeluun, jos asuu maksullisessa asuntolassa) puolison tuloilla ei edelleenkään ole vaikutusta.

Ystävällisin terveisin Tuula | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi
Vastaa