Opintotukiajan pidennys ja opintojen edistymisen seuranta

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

0rauta0

Opintotukiajan pidennys ja opintojen edistymisen seuranta

Lukematon viesti Kirjoittaja 0rauta0 » 12 Touko 2021, 12:46

Hei,

olen opiskelemassa ensimmäistä korkeakoulututkintoani ja aloitin opinnot 2018 syksyllä. Opintotukikuukauteni loppuivat nyt toukokuussa, minulla on runsaat 100 opintopistettä ja olen selvitellyt opintojen rahoittamista kuntoutusrahalla tästä eteenpäin. Yhden selvityspyynnön jälkeen ja opintojen riittämättömän edistymisen vuoksi loput opintotuesta myönnettiin määräaikaisena tähän toukokuuhun asti terveydellisistä syistä. Kuntoutusrahan hakuprosessi on pitkittynyt ja minulla on lääkäriaika 24.6, josta toivottavasti saisin ammatillista kuntoutusta puoltavan B-lausunnon.

Tästä syystä kysyisin opintotukiajan pidentämisestä. Ennen kaikkea haluaisin tietää, miten opintopisteseurantaa toteutetaan opintotukiajan pidentämisen tapauksessa? Opintoni ovat edistyneet tänä lukuvuonna, joskaan ei kovinkaan paljoa terveydellisistä ja elämäntilanteeni syistä (n. +-10op). Tiedän siis joutuvani vastaamaan uuteen selvitykseen tulevana syksynä. Tahtiin ei ole odotettavissa muutosta juuri nyt, sillä sekä minulla että lapsellani on nepsytutkimukset kesken ja arjessamme on muitakin vahvasti kuormittavia tekijöitä.

Pelkällä lapsilisällä odottaminen kesäkuun loppupuolelle asti on mielestäni kohtuutonta ja toimeentulotukea tuskin edes saisimme sen viimesijaisuuden takia, joten tämäkin kortti pitänee katsoa läpi.

Kela | opintotuki

Re: Opintotukiajan pidennys ja opintojen edistymisen seuranta

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 14 Touko 2021, 10:10

Hei 0rauta0!

Jos et ole pystynyt suorittamaan tutkintoasi loppuun tutkinnon enimmäistukiaikana, voit saada tukiajan pidennystä yhteensä enintään 9 kuukautta. Voit saada pidennyksen vain, jos voit osoittaa, että opintosi ovat viivästyneet sairauden tai muun erityisen painavan syyn takia: www.kela.fi/opintotukiaika-tukiajan-pidennys

Myös tukiajan pidennyksen ajalta opintojen edistymistä seurataan aivan samalla tavoin kuin muulloinkin. Sinun pitää siis suorittaa tukikuukautta kohti keskimäärin vähintään 5 opintopistettä ja jokaisen lukuvuoden aikana vähintään 20 opintopistettä (vähimmäissuoritusvaatimus).

Kerrot myös että opintotukesi on muutettu määräaikaiseksi tämän vuoden toukokuuhun saakka. Tuolloin tuen voi saada uudelleen sitten, kun on suorittanut määräajan aikana vaadittavan määrän opintoja: www.kela.fi/opintojen-edistyminen-maara ... opintotuki

Täällä palstalla voimme neuvoa ainoastaan yleisellä tasolla. Kertomasi perusteella tilanteesi kuulostaa melko monitahoiselta, joten neuvoisin ottamaan sinua ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun, jossa tilannettasi voidaan selvitellä tarkemmin henkilökohtaisesti. www.kela.fi/soita-kelaan
Voit myös varata soittoajan, jolloin Kelasta soitetaan sovittuna ajankohtana: www.kela.fi/varaa-aika

Ystävällisesti
Marika | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi