Korkeakoulututkinnon laajuus lainantakauksessa

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

Jay-P

Korkeakoulututkinnon laajuus lainantakauksessa

Lukematon viesti Kirjoittaja Jay-P » 31 Heinä 2021, 19:51

En löytänyt vastausta tällaiseen yksityiskohtaan. Voinko itse määrittää korkeakoulututkinnon laajuuden, esimerkiksi näin minun tilanteessani; Olen fysiikan opiskelija ja aion suorittaa sekä alemman että ylemmän tutkinnon. Olen juuri suoriutumassa kandivaiheesta määräajassa, mutta en ole varma saanko maisterivaihetta 2 vuoteen, enkä halua kiirehtiä. Voinko siis lakata nostamasta lainaa, ottaa lainan valtion takaaman osan alemmasta tutkinnosta ja jatkaa opintoja?

Kela | opintotuki

Re: Korkeakoulututkinnon laajuus lainantakauksessa

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 02 Elo 2021, 09:28

Hei Jay-P!

En ole aivan varma, ymmärränkö kysymyksesi oikein, mutta jos on kyse siitä, voitko hakea opintolainahyvityksen jo alemman tutkinnon perusteella, niin se on mahdollista. Jos opiskelija suorittaa yliopistossa alempaa ja ylempää korkeakoulututkintoa, oikeus opintolainahyvitykseen tutkitaan automaattisesti sen jälkeen, kun opiskelija on suorittanut ylemmän tutkinnon. Jos opiskelija haluaa opintolainahyvityksen jo alemman tutkinnon suorittamisen perusteella, hyvitystä tulee hakea. Lue tarkemmat ohjeet verkkosivuiltamme https://www.kela.fi/opintolainahyvitys-nain-haet

Jos ymmärsin kysymyksesi väärin, niin laitathan uuden viestin.

Ystävällisin terveisin
Else | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi