Liian vähän opintopisteitä?

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

Appelsiinisuklaa

Liian vähän opintopisteitä?

Lukematon viesti Kirjoittaja Appelsiinisuklaa » 02 Joulu 2021, 22:25

Hei,

Olen hakenut opintotukea yliopisto-opintoihini erikseen jokaisena vuonna. Nyt olin hakenut sitä vain ajalle syys-joulukuu, mutta opintopisteitä tulee kirjautumaan vain 16. Tämä johtuu siitä, että vaikka kandidaatintutkielman teko on jo käynnissä, opintopisteet (10 op) annetaan vasta keväällä. Haluaisinkin tietää, katsotaanko minun tässä tilanteessa suorittaneen liian vähän opintopisteitä tukikuukausiini nähden. Tuleeko minun palauttaa opintotukea? Jos niin on, seuraava kysymys on tämä: voisinko kenties pidentää tukikuukausiaikaa keväälle asti niin, että koko lukuvuoden aikana kerätyt opintopisteet laskettaisiin kokonaisuutena?

Kiitos jo etukäteen!

Kela | opintotuki

Re: Liian vähän opintopisteitä?

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 03 Joulu 2021, 10:37

Hei Appelsiinisuklaa!

Opintojen edistymisen seuranta toteutetaan aina lukuvuosittain eli ajalta 1.8.-31.7. Seurannassa verrataan koko lukuvuoden aikana nostettujen tukikuukausien määrää koko lukuvuoden aikana suoritettuihin opintoihin. Sinun ei siis tarvitse miettiä kuinka paljon olet suorittanut syksyllä opintopisteitä, jos pisteitä on riittävästi koko lukuvuodelta.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/omakela