Opintolainan valtiontakaus

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

Kela | opintotuki

Re: Opintolainan valtiontakaus

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 30 Marras 2018, 12:59

Hei thanna!

Kun perut opintotuen muutamalta kuukaudelta, tuki jatkuu kyseisen ajan jälkeen opintotukipäätöksen mukaisesti.

Kertomasi suunnitelma on mahdollinen. Kun olet opintolainan kevään ajalta nostanut, voit perua kevään tulevia tukikuukausia ja palauttaa tarvittaessa jo maksuun ehtineen tammikuun tuen. Mikäli opintotuki on myönnetty pidemmälle ajalle, se jatkuu päätöksen mukaisena peruttujen kuukausien jälkeen. Tarvittaessa haet opintotukeen jatkoa opintotuen muutosilmoituksella.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

thanna

Lukematon viesti Kirjoittaja thanna » 03 Joulu 2018, 09:30

Hei,

Paljon kiitoksia vastauksesta! Varmistan vielä, että peruutetut tai vapaaehtoisesti jälkeenpäin palautetut opintotukikuukaudet jäävät siis myöhemmin käytettäviksi?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 03 Joulu 2018, 09:39

Hei

Kyllä jäävät.

Jos opintotukeesi tehdään jokin tarkistus, perutut tai palautetut opintotukikuukaudet pannaan uudelleen maksuun - jos siis opintosi edelleen jatkuvat. Jos opintotukeen ei tehdä tarkistusta, opiskelijan on erikseen haettava uudelleen käyttöön tulleita tukikuukausia (opintotuen muutosilmoituksella).

Jos opinnot eivät jatku perumisen tai palauttamisen jälkeen, uudelleen käyttöön palautetut tukikuukaudet ovat tallessa ja käytettävissä myöhemmin aloitettavia uusia korkeakouluopintoja varten.

Ystävällisin terveisin
Ilpo | Kela opintotuki

AS93

Lukematon viesti Kirjoittaja AS93 » 04 Heinä 2019, 18:33

Hei , halusin varmistaa, kun mulla oli opintolaina valtiontakaus mutta en ole vielä nostanut ja päätöksessä lukee viimeinen nosta päivä on 31.7. Mulle on kuitenkin tehty toinen päätös opintolaina valtiontakaus seuraavaan lukuvuosikauden opintolainasta jonka laina erä ensimmäinen päivä on 1.8. Eli halusin kysyy voinko vielä nostaa sen vanhan opintolainan?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 05 Heinä 2019, 14:01

Hei AS93!

Sinun on mahdollista nostaa lukuvuoden 2018-2019 opintolaina vielä aiemman päätöksen mukaisesti 31.7. mennessä.

Uusi päätös on annettu tulevan lukuvuoden lainantakauksesta ja sen osalta ensimmäinen nostopäivä on 1.8.

Kesäisin terveisin
Eveliina | Kela opintotuki

steffestiina

Lukematon viesti Kirjoittaja steffestiina » 11 Syys 2019, 16:20

Hei!

Olen käyttänyt opintotuesta kaikki kandin tukikuukauteni, mutta koska en ole vielä valmistunut kandiksi, en voi nostaa maisterin tukikuukausia, vaikka olen tehnyt melkein kaikki opintoni itse kandia ja gradua lukuun ottamatta. Onko minun mahdollista nostaa tällä hetkellä opintolainaa tai onko minulla mahdollisuutta saada esimerkiksi toimeentulotukea? Olen 24 vuotias.

Kiitos vastauksesta jo etukäteen!

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 12 Syys 2019, 09:44

Hei steffestiina!

Mikäli opintotukeen ei ole oikeutta esimerkiksi sen vuoksi, ettei tukikuukausia ole jäljellä, ei pelkkää opintolainan valtiontakaustakaan voida myöntää.

Tarvittaessa voit hakea perustoimeentulotukea. Oikeus etuuteen ratkaistaan hakemuksesta. Lisää perustoimeentulotuesta opiskelijalle sivuillamme: www.kela.fi/toimeentulotuki-opiskelijat.

Jos sinulla on kysymyksiä perustoimeentulotukeen liittyen, voit esittää kysymykset toimeentulotuki palstallamme: viewforum.php?f=92.

Ystävällisin terveisin
Elina | Kela opintotuki