Opiskelujen kesken lopettaminen

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

riikkav

Opiskelujen kesken lopettaminen

Lukematon viesti Kirjoittaja riikkav » 01 Joulu 2014, 16:58

Opiskelen tällä hetkellä ammattikorkeakoulussa ja saan opintotukea, mutta olen miettinyt opintojeni keskeyttämistä, sillä en koe olevani oikealla alalla. En ole kuitenkaan ehtinyt ansaita 20 opintopistettä, joten tuleeko Kela perimään minulle myönnetyt opintotuet takaisin?

liil

Re: Opiskelujen kesken lopettaminen

Lukematon viesti Kirjoittaja liil » 01 Joulu 2014, 17:35

Haluaisin esittää tähän vielä jatkokysymyksen, sillä olen samassa tilanteessa siinä suhteessa että olen lopettamassa amk opintoni kesken lukuvuoden. Olenko oikeutettu esimerkiksi yleiseen asumislisään keväälle 2015, jos olen ilmottautunut läsnäolevaksi kouluun täksi lukuvuodeksi?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 02 Joulu 2014, 09:25

Hei!

Opintotuen takaisinperintä tutkitaan opintojen edistymisen seurannassa silloin, kun opintosuorituksia on edeltävänä lukuvuotena ollut alle 1 opintopiste tukikuukautta kohti. Jos takaisinperintää harkitaan, opintotukilautakunta lähettää sinulle takaisinperintää koskevan selvityspyyntökirjeen.

Takaisinperintä tulee kyseeseen silloin, kun opintoja ei ole ollut tarkoituskaan harjoittaa päätoimisesti, vaan olet ollut esimerkiksi töissä. Takaisinperinnän aiheellisuus tutkitaan myös opintonsa keskeyttäneiltä ja oppilaitosta tai opintoja vaihtaneilta.

Asumismenoihin voi hakea yleistä asumistukea, kun opinnot on virallisesti keskeytetty, eli ei ole enää kirjoilla korkeakoulussa.

Ystävällisin terveisin Kela | Opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

nasse

Lukematon viesti Kirjoittaja nasse » 08 Joulu 2015, 12:18

Periikö kela takaisin tuen, jos on nostanut 4 kuulta tuen eikä ole saanut 20 pistettä, kun lopettaa koulun? ei lainkaan, kaikki tuet vai yhden tukikuukauden? Ja saako tältä ajalta jotakin muuta tukea jos peritään?

nasse

Lukematon viesti Kirjoittaja nasse » 08 Joulu 2015, 12:19

nasse kirjoitti:Periikö kela takaisin tuen, jos on nostanut 4 kuulta tuen eikä ole saanut 20 pistettä, kun lopettaa koulun? ei lainkaan, kaikki tuet vai yhden tukikuukauden? Ja saako tältä ajalta jotakin muuta tukea jos peritään?
Ja kyseessä ensimmäinen vuosi.

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 08 Joulu 2015, 16:01

Hei! Opintotuen takaisinperintä tutkitaan opintojen edistymisen seurannassa silloin, kun opintosuorituksia on edeltävänä lukuvuotena ollut alle 1 opintopiste tukikuukautta kohti. Takaisinperinnän aiheellisuus tutkitaan myös opintonsa keskeyttäneiltä ja oppilaitosta tai opintoja vaihtaneilta.

Jos olet suorittanut enemmän kuin yhden opintopisteen opintotukikuukautta kohti, tukea ei peritä takaisin, mutta jos haet uudelleen opintotukea keskeyttämisen jälkeen, opintojen aiempaa edistymistä tarkistellaan siinä vaiheessa ja voi olla, että et pääse heti opintotuen piiriin.

Ystävällisin terveisin
Eeva-Maria | Kela opintotuki

koulunvaihtaja

Lukematon viesti Kirjoittaja koulunvaihtaja » 14 Joulu 2015, 21:09

Olen saanut enemmän kuin yhden opintopisteen tukikuukautta kohden, mutta yhteensä alle 20. Keskeytin kouluni eikä tukiani peritty takaisin. Vaikuttaako tämä hidas opintojen edistyminen uuden opintotuen myöntämiseen alan vaihtamisen jälkeen?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 15 Joulu 2015, 11:21

Hei!

Vanhoja syntejä ei muistella, jos aloitat uudet opinnot eri koulutusalalla tai eri oppilaitosryhmässä (esim. ammattikorkeakoulusta yliopistoon tai päinvastoin). Voit siis saada opintotuen uusiin opintoihin.

Harkitsemme opintotuen takaisinperintää, jos opintosuorituksia oli lukuvuonna alle 1 opintopiste tukikuukautta kohti - kuten aiemmissa viesteissä todettiin.

Ystävällisin terveisin Ilpo | Kela opintotuki

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 09 Helmi 2016, 16:07

Hei, olen 23-vuotias ja minulla on jo suoritettu ammattillinen opinto. Olen ollut kesätöissä 2015 kesäkuusta elokuuhun ja olen nyt opiskelemassa ammatillisessa oppilaitoksessa oma toimisesti. Saanko karenssia, jos ja kun lopetan opinnot?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 10 Helmi 2016, 09:32

Hei!
Sinun kannattaa nyt olla yhteydessä työ- ja elinkeinotoimistoon tiedustellaksesi mahdollisesta karenssista.

Talviterveisin Taru | Kela opintotuki