Opiskelujen kesken lopettaminen

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

Uusisuunta

Re: Opiskelujen kesken lopettaminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Uusisuunta » 10 Heinä 2018, 22:29

Hei!

Aloitin yliopisto-opintoni vuonna 2009. Olen käyttänyt kaikki tukikuukaudet ja lisätukikuukaudet. Jumituin työelämään graduvaiheessa, ollen kuitenkin koulun kirjoilla. Tänä keväänä en enää hakenut opinto-oikeuden pidennystä, sillä ajattelin aikani menevän töissä. Nyt edessäni on kuitenkin paikkakunnan vaihdos puolison työn takia. Jos aloitan siellä ammattikorkeakouluopinnot, olenko oikeutettu opintotukeen?

En ole ottanut ulos edes kandidaatintutkintoa.

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 11 Heinä 2018, 14:45

Hei Uusisuunta!

Uusiin opintoihin on käytettävissä uuden tutkinnon laajuuden mukaiset tukikuukaudet, joista vähennetään jo käyttämäsi tukikuukaudet. Esimerkiksi 210 opintopisteen laajuiseen AMK-tutkintoon enimmäistukiaika on 42 tukikuukautta, kun ensimmäiset korkeakouluopinnot on aloitettu ennen 1.8.2014. Jos olet käyttänyt jo kaikki yliopisto-opintoihin tarkoitetut tukikuukaudet (enimmäistukiaika ollut tuolloin 55 kuukautta) ja käytössä olevat lisätukikuukaudet, ei sinulla ole enää jäljellä opintotukikuukausia uusiin korkeakouluopintoihin.

Ystävällisesti
Marika | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

tomaatti246

Lukematon viesti Kirjoittaja tomaatti246 » 29 Elo 2018, 14:35

Hei! Mitä tukia 20v henkilö, joka asuu yhdessä opiskelevan puolisonsa kanssa, voi saada jos jättää omat korkeakouluopintonsa kesken?
Puoliso saa opintotukea ja saamme asumistukea, mutta voinko hakea lisäksi toimeentulotukea avuksi vai pitääkö minun ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi vaikkei minulla ole ammatillista koulutusta?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 30 Elo 2018, 14:33

Hei tomaatti246!

Toimeentulotukeen nähden tulee selvittää oikeus työttömyysetuuteen eli neuvoisin ilmoittautumaan työnhakijaksi. Työttömyysetuutta on mahdollista saada odotusajan jälkeen. Odotusaika tutkitaan työttömyysetuuden hakemuksella.

Ystävällisin terveisin
Hanna | Kela opintotuki

Juuuu123

Lukematon viesti Kirjoittaja Juuuu123 » 26 Syys 2018, 14:30

Hei! jos on lopettanut opinnot ammattillisessa koulussa tänä keväänä ja ollut välissä töissä ja nyt iskikin halu jatkaa opintoja, onko tällaisessa tilanteessa mahdollista saada tukea?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 27 Syys 2018, 15:40

Hei Juuuu123!

Sinun on mahdollista hakea opintotukea, jos jatkat päätoimisia opintoja. Toimita hakemus asiointipalvelussa ja liitteeksi oppilaitoksen todistus.

Huomioithan, että koko vuoden tulot huomioidaan opintotuen tulovalvonnassa, myös opintojen välissä saadut työtulot. Sinut katsotaan siis koko vuoden opiskelijaksi. Katso oma vuositulorajasi osoitteessa www.kela.fi/opintotuki-omat-tulot.

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela opintotuki

Vaikeuksia

Lukematon viesti Kirjoittaja Vaikeuksia » 31 Loka 2018, 14:10

Hei, aloitin juuri elokuussa opinnot ammattikorkeakoulussa, ja olen saanut nämä kaksi kuukautta opintotukea ja luultavasti saan vielä marraskuunkin kun on viimeinen päivä kuusta... Haluaisin keskeyttää opinnot, koska tällä hetkellä olen varma, että olen väärällä alalla, ja haluaisin ennemmin etsiä töitä ja miettiä elämääni läpi. Jos keskeytän opintoni näin aikaisin, pitääkö minun maksaa takaisin syyskuun ja lokakuun opintotuet? Marraskuun tuista olen varma, että joudun ne maksamaan takaisin, kun aikomukseni on keskeyttää opinnot vielä tällä viikolla.

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 02 Marras 2018, 10:03

Hei Vaikeuksia!

Syys- ja lokakuun tukea ei sinulta peritä takaisin, ellei ensi syksynä tehtävässä edistymisen seurannassa huomata, ettei sinulla ole ollut tarkoituskaan opiskella ja opintosuorituksia on nyt syksyltä alle 1 opintopistettä tukikuukautta kohti.

Marraskuun tukeen sinulla tosiaan ei ole oikeutta, jos aikomuksesi on keskeyttää opinnot nyt marraskuun alussa. Voit palauttaa marraskuun tuen vapaaehtoisesti asiointipalvelun kautta. Saat tuen siten uudelleen käytettäväksi myöhemmin mahdollisiin uusiin opintoihin.

Tsemppiä tulevaan! :)

Ystävällisesti
Taru | Kela opintotuki

Eetu25

Lukematon viesti Kirjoittaja Eetu25 » 02 Marras 2018, 13:20

Moi, minullakin olisi vääräksi alaksi osoittautunut tutkinto aloitettu, jos nyt keskeytän yliopisto-opintoni viimeistään joulukuussa, niin peritäänkö tukia takaisin? Minulla on 4 opintopistettä kasassa ja en tiedä pääsenkö muista kursseista läpi. Aloitin siis syyskuussa.

Eli olenko ymmärtänyt oikein, jos on vähintään 1op kuukautta kohden ja minulla on 4, niin silloin ei peritä takaisin jos keskeytän opinnot ennen vuodenvaihdetta?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 04 Marras 2018, 13:49

Hei

Opintotuen takaisinperintää voidaan harkita, jos olet lukuvuoden (1.8. - 31.7.) aikana suorittanut keskimäärin vähemmän kuin 1 opintopisteen tukikuukautta kohti. Opintojen keskeyttämisajankohta ei siis vaikuta. Kyse on siitä, kuinka monelta kuukaudelta olet lukuvuoden aikana saanut opintotukea ja kuinka monta opintopistettä olet suorittanut lukuvuoden aikana.

Jos olet ajalla 1.8.2018 - 31.7.2019 suorittanut 4 opintopistettä ja olet saanut opintotukea 4 kuukaudelta, takaisinperintää ei tule. Mutta koska olet suorittanut näin vähän opintopisteitä, et välttämättä saa opintotukea uusiin korkeakouluopintoihisi.

Eli vaikka emme mene takaisinperintään, asialla on vaikutusta, jos haet opintotukea korkeakouluopintoihin.

Ystävällisin terveisin
Ilpo | Kela opintotuki