Opiskelujen kesken lopettaminen

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

elisa321

Re: Opiskelujen kesken lopettaminen

Lukematon viesti Kirjoittaja elisa321 » 07 Marras 2018, 17:19

Hei,
aloitin opiskelut nyt syksyllä ulkomailla ja olen saanut normaalisti opintotukea, mutta olen päätymässä opiskelujen keskeyttämiseen, koska ala ei tunnukaan omalta. Minulla ei ole poissaoloja tunneilta, olen saanut kaikista palautettavista tehtävistä hyväksyttävät arvosanat(20-65% arvosanasta), mutta kurssin suorittamiseksi tarvitsee hyväksyttävän kokeesta ja olen huolissani pääsenkö kokeista läpi(ensimmäisenä vuonna n.60% opiskelijoista tiputetaan, eli taso kokeissa on korkea). Jos keskeytän koulun, enkä ole päässyt kokeistä läpi, joudunko maksamaan opintotuen takaisin?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 08 Marras 2018, 10:57

Hei elisa321

Opintotukea voidaan myöhemmin periä takaisin, jos edistymisen seurannassa käy ilmi, että sinulla on edeltävänä lukuvuonna ollut opintopisteitä alle 1 op tukikuukautta kohti ja sinun ei ole ollut tarkoituskaan opiskella päätoimisesti. Tällainen takaisinperintä on kuitenkin melko harvinaista.

Jos päätät keskeyttää opintosi, ilmoita siitä Kelaan mahdollisimman pian. Näin opintotukea ei makseta virheellisesti, eikä tukea jouduta sen vuoksi perimään sinulta takaisin.

Ystävällisin terveisin
Taru | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Amvapua

Lukematon viesti Kirjoittaja Amvapua » 13 Marras 2018, 19:25

Hei,

Olen aloittanut opintoni syyskuussa ja todennut, että ala on minulle väärä ja aion siis lopettaa nykyisen tutkinnon suorittamisen. Olen saanut kokoon 5 opintopistettä ja nyt olen saanut opintotukea 3:lta kuukaudelta, todennäköisesti saan tuen vielä joulukuulta, jolloin tukikuukausia kertyy yhteensä 4. Koska minulla on opintopisteitä silti vähintään se 1 tukikuukautta kohden, jo myönnettyä tukeahan ei peruta takaisin?

Toinen kysymys koskee sitä, että haluaisin lakkauttaa opintotuen jo joulukuun alusta (niin että joulukuu on viimeinen kuukausi jolloin saan opintotukea), mutta itse opintojen keskeyttämisen teen vasta tammikuussa, onko tämä mahdollista?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 14 Marras 2018, 15:33

Hei Amvapua!

Korkeakouluopiskelijalla vähimmäisvaatimus on 20 opintopistettä koko lukuvuoden aikana. Tämä vaatimus pätee, vaikka opintotukikuukausia olisi vain 1.

Opintotuen voit keskeyttää joulukuulle, vaikka tammikuussa vasta opinnot keskeytyisivät virallisesti.

Terkuin
Joona | Kela opintotuki

19vkm

Nuoren opintoraha

Lukematon viesti Kirjoittaja 19vkm » 21 Helmi 2019, 10:55

Hei,

nuori saa kuntotusperustaista opintorahaa toisen asteen opintoihin. Nyt hän haluaa kekseyttää opinnot / vaihtaa alaa. Peritäänkö maksettu kuntoutusraha takaisin? Jos nuori vaihtaa opiskelualaa / palaa myöhemmin jatkamaan keskeytyneitä opintoja tms., niin vaikuttaako keskeytyneet opinnot opintorahan myöntämiseen / määrään / kestoon?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 21 Helmi 2019, 15:37

Hei 19vkm!

Kuntoutusraha ja opintotuki ovat eri asioita. Vastaan tässä sinulle kysymyksiisi opintotuen osalta.

Opintotuen osalta tukia ei ainakaan yleensä peritä takaisin, vaikka opinnot keskeyttää.

"Jos opintosi eivät edisty riittävästi, Kela voi muuttaa tukesi määräaikaiseksi tai lakkauttaa sen kokonaan. Kela voi myös periä sinulta tukea takaisin, jos sinulla on ollut opintosuorituksia erityisen vähän ja olosuhteistasi ilmenee, että tarkoituksesi ei ole ollut opiskella." www.kela.fi/opintotuki-opintojen-edistyminen

Keskeytyneet opinnot eivät myöskään vaikuta siihen, jos myöhemmin aloittaa saman/toisen koulun ja hakee siihen opintotukea. Myöskään siis määrä tai kesto ei muutu.

Jos haluat kysyä tarkemmin, miten nämä vaikuttavat kuntoutusrahaan, niin voit kysyä asiaa esimerkiksi kuntoutuksen palstalta

Ystävällisin terveisin
Aki | Kela opintotuki

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 07 Maalis 2019, 10:41

Kuinka opintolainan käy kun poika aikoo keskeyttää ammattikoulun, 2 vuosi menossa...jos harkinnassa sama ala mut toinen koulu? Mut tietysti vasta syksyllä onnistuu. Laina on nostettu kevään osalta.

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 08 Maalis 2019, 11:08

Hei Vieras!

Kun opintotuki katkeaa, niin katkeaa samalla myös oikeus opintolainan nostoon. Kerroit kuitenkin, että opintolaina on jo kevään ajalta nostettu, joten siinä tapauksessa ei tilanteella ole enää lainan nostoon vaikutusta. Lainan takaisinmaksusta on kuitenkin sovittava pankin kanssa.

Syksyn opintoihin voi hakea opintotukea ja opintolainan valtion takausta uudelleen.

Ystävällisin terveisin
Elina | Kela opintotuki

Opintojenasiointi

Lukematon viesti Kirjoittaja Opintojenasiointi » 23 Syys 2019, 23:07

Hei.

Aloitin viimevuonna opinnot ammattikorkeakoulussa ja opintoni keskeytettiin. Aloitin syksyllä uudestaan ja aloitin opinnot alusta. Tulin päätökseen, että ala ei ole minun. Jos keskeyttäisin opintoni nyt niin vaatiiko kela saamaani opintotukea takaisin?

Opintojenasiointi

Lukematon viesti Kirjoittaja Opintojenasiointi » 24 Syys 2019, 00:11

Tähän vielä jatko kysymys. Kun keskeyttää opinnot niin loppuuko opintotuen saanti siihen asti että saa uuden opiskelu paikan?