Ulkomailta muutto suomeen

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

MirkE

Ulkomailta muutto suomeen

Lukematon viesti Kirjoittaja MirkE » 02 Marras 2016, 09:13

Hei,

Olen asunut ulkomailla viimeiset viisi vuotta ja nyt olisi tarkoitus hakea suomeen opiskelemaan vuoden 2017 yhteishaussa(ammattikorkeakouluun). Nyt mietityttää kuitenkin se, että onko minulla oikeus opintotukeen jos pääsen kouluun koska olen ollut niin kauan pois suomesta?

Kela | opintotuki

Re: Ulkomailta muutto suomeen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 02 Marras 2016, 10:18

Hei MirkE!

Kysymyksestäsi käsitän, että olet Suomen kansalainen. Tällöin sinulla on oikeus saada opintotukea Suomessa suoritettaviin opintoihin.

Ystävällisin terveisin Päivi│Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

MirkE

Re: Opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja MirkE » 05 Heinä 2017, 13:17

Hei,

Kysymykseni kuuluu seuraavasti:

Olen Suomen kansalainen, mutta olen asunut ulkomailla yli viisi vuotta. Jos haluaisin opiskella esimerkiksi merkonomiksi etäopiskeluna, niin olenko oikeutettu opintotukeen? Täytyykö henkilön asua Suomessa vai onko myös ulkomailla asuva tähän oikeutettu?

Terveisin,
MirkE

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 07 Heinä 2017, 15:57

Hei MirkE!

Ei välttämättä tarvitse asua Suomessa. Suomen kansalainen voi suorittaa opintoja myös monimuotona/etänä suomen oppilaitokseen ulkomailta käsin. Tarvittaessa Kela pyytää sinulta oppilaitoksen tekemää Hopsia opintojen suorittamisesta ulkomailta käsin.

Heinäkuisin terveisin
Päivi | Kela opintotuki

MirkE

Lukematon viesti Kirjoittaja MirkE » 01 Syys 2017, 14:35

Tässä on pari lausetta lainattu kelan sivuilta:

"Jos olet Suomen kansalainen, voit saada opintotukea kokonaan ulkomailla suoritettaviin opintoihin, jos

sinulla on ollut kotikunta Suomessa vähintään kaksi vuotta opintojen alkamista edeltäneen viiden vuoden aikana eli aloitat opinnot alle kolmen vuoden kuluessa siitä, kun olet muuttanut asumaan ulkomaille"

"Et voi saada opintotukea seuraavissa tilanteissa:
-Opintosi on kokonaan järjestetty etäopintoina."

Tarkoittaako tämä sitä, että jos olen asunut ulkomailla (myös vakituinen osoitteeni on ollut ulkomailla) yli viiisi vuotta, niin en ole oikeutettu opintotukeen? Enkä myöskään, jos opinnot suoritetaan täysin etäopiskeluna?

Ja olenko oikeutettu asumistukeen, mikäli osoitteeni on ulkomailla?

Terveisin,
MirkE

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 05 Syys 2017, 07:47

Hei! Lainaamasi sivut koskevat tilannetta, jolloin opintotukea haetaan ulkomailla ulkomaisessa oppilaitoksessa suoritettaviin opintoihin.

Kerrot, että suunnittelet aloittavasi opinnot suomalaisessa oppilaitoksessa, jotka suorittaisit etänä asuinmaastasi käsin. Opintotuen myöntämisen kannalta sillä ei ole merkitystä asutko Suomessa vai ulkomailla, kun opintoja suomalaisessa oppilaitoksessa harjoitat.

Kaikkia opintoja ei ehkä kuitenkaan ole mahdollista suorittaa kokonaan etänä. Jos se on mahdollista ja opintotuen myöntämisen edellytykset täyttyvät, opintotuki voidaan opintoihisi myöntää. Asumistukea ei ulkomaille voida kutenkaan maksaa ja opintotuen asumislisä on tarkoitettu vain opintojen vuoksi ulkomailla asuville. Opintolainan valtiontakaus olisi myös Suomessa opiskelevan suuruinen, eli 650 euroa kuukaudessa.

Ystävällisin terveisin
Eeva-Maria│Kela opintotuki