Yleinen asumistuki ja opiskelijavaihto/ulkomailla opiskelu

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

Vaihtoonlahtija

Re: Yleinen asumistuki ja opiskelijavaihto/ulkomailla opiske

Lukematon viesti Kirjoittaja Vaihtoonlahtija » 17 Loka 2018, 16:48

Hei!

Minä ja avopuolisoni lähdemme molemmat ensi keväänä vaihtoon. Avopuolisoni on vaihdossa tammikuusta toukokuuhun ja minä helmikuusta kesäkuuhun. Eli ilmeisesti avopuolisoni saa ulkomaan asumislisää tammikuusta alkaen ja minä helmikuun alusta alkaen?

Miten tämä menee yleisen asumistuen osalta, kun vastaamme vuokrasta itse? Lasketaanko tuo kolme kuukautta siitä alkaen kun minä olen lähtenyt vaihtoon (eli saammeko pitää asumistuen helmi, maalis ja huhtikuun) vai siitä seuraavasta kuukaudesta (eli saammeko pitää asumistuen maalis, huhti ja toukokuun)?

Entä miten yleisen asumistuen uudelleen hakeminen kun palaamme takaisin Suomeen? Jos avopuolisoni palaa jo toukokuun lopussa takaisin, palautetaanko tukemme jo toukokuussa vai vasta kesäkuussa?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 18 Loka 2018, 10:57

Hei Vaihtoonlahtija!

Yleisen asumistuen maksamista voidaan jatkaa kolme kuukautta sen jälkeen kun koko ruokakunta on muuttanut ulkomaille. Lakkautus tehtäisiin siis neljännen kuukauden alusta. Lakkautusajankohta katsotaan sitten tarkemmin kun ilmoitatte muutosta.

Asumistuen voitte hakea sitten uudestaan kun puolisosi palaa Suomeen. Jos hän palaa kesken kuukauden, neuvoisin hakemaan tuen sen kuukauden alusta. Varmuudella en pysty sanomaan saatteko tuen jo toukokuulta, asia katsotaan sitten hakemuksen perusteella.

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

moumou

Lukematon viesti Kirjoittaja moumou » 02 Marras 2018, 12:09

Hei!

Olen lähdössä ensi keväänä Kanadaan vaihtoon 4 kuukaudeksi. Olen irtisanomassa Suomen asuntoni vuoden lopussa ja siirtämässä kirjani vanhempieni luo vaihtoni ajaksi. Olen jo saanut Kelalta päätöksen opintotuesta ja asumislisästä ulkomailla olevaan asuntooni. Vaikuttaako kirjojen siirtäminen vanhempieni luo asumistukeen ulkomailla ja miten ilmoitan osoitteenmuutoksen, kun olen jo tehnyt opintotuen muutosilmoituksen?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 02 Marras 2018, 15:42

Hei moumou!

Vanhempien luokse muuttaminen ei vaikuta ulkomaille saamaasi tukiin.

Kun muutat osoitetietosi vanhempien luokse, saat automaattisesti tarkistuspyynnön opintotuesta. Tee tarkistuspyyntö ja ilmoita siinä myös, että olet menossa edelleen ulkomaille vaihtoon ja siinä ei ole tapahtunut muutoksia. Siirrät vain osoitetietosi vanhempien luokse ainakin vaihdon ajaksi.

Ystävällisin terveisin
Aki | Kela opintotuki

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 18 Marras 2018, 17:15

Hei!
Olen palaamassa vaihdosta joulukuun puolessa välissä, mutta pääsen muuttamaan omaan asuntooni takaisin vasta vuodenvaihteen jälkeen (kun jälleenvuokralaisen sopimus päättyy). Joudunkin todennäköisesti tekemään osoitteenmuutoksen pariksi viikoksi vanhempani luokse - vaikuttaako tämä merkittävästi opintotukeeni?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 19 Marras 2018, 12:37

Hei

On mahdollista, että opintorahasi on joltain kuukaudelta (esim. joulukuulta) pienempi vanhemman luona asumisen vuoksi. Mutta päivämäärät ratkaisevat. Jos vanhemman luona asumisen alkupäivä on joulukuussa loppukuusta ja päättymispäivä tammikuussa alkukuussa, voi olla, että opintorahasi ei pienene.

Niin ja kyse ei ole osoitteenmuutospäivistä vaan päivistä, jolloin asut vanhempasi luona.

Jos tukikuukautesi ovat vähissä ja jos opintoraha muuttuu pienemmäksi, kannattaa ehkä harkita pienen opintorahan palauttamista ja uudelleen käyttämistä sitten, kun asut muualla.

Ystävällisin terveisin
Ilpo | Kela opintotuki

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 10 Joulu 2018, 22:00

Hei!

Lähden vaihto-opiskelijaksi keväällä, mutta vastaan asuntoni vuokrakuluista Suomessa vaihdon aikana, eli olen ilmeisesti oikeutettu pitämään yleisen asumistukeni 3 kk lähdön jälkeen.

Haenko tälläisessä tilanteessa asumistuen tarkastusta vai lakkautusta?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 12 Joulu 2018, 10:15

Hei!

Asumistuen saajalla on ilmoitusvelvollisuus ilmoittaa ulkomailla oleskelusta. Riittää siis, että teet ilmoituksen tilanteestasi. Mikäli sinulla on vuokrakuluja ulkomailla, niin voit hakea opintotuen asumislisää opintotuen muutosilmoituksella. http://www.kela.fi/opintotuki-ulkomaill ... minen#asli

Ystävällisin terveisin
Elina | Kela opintotuki

Kamppiskaverina

Lukematon viesti Kirjoittaja Kamppiskaverina » 07 Tammi 2019, 20:53

Hei!

Olen lähdössä opintojani edistävään harjoitteluun keväällä 4 kuukaudeksi ja ymmärtääkseni olisin oikeutettu saamaan 3 kuukaudeksi tukea myös Suomen asuntooni.
Vaikuttaako tähän tukeen se, että asun toista vuotta kämppiksen kanssa ja hän on minun alivuokralaiseni? Kuulumme siis eri ruokakuntiin, eikä hän saa yleistä asumistukea. Tällä hetkellä hänen maksamansa osuus vuokrasta otetaan huomioon yleisen asumistukeni määrässä. Voinko siis saada tukea omaan vuokraosuuteeni 3 kuukauden ajalta?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 09 Tammi 2019, 08:38

Hei Kamppiskaverina!

Ulkomaan vaihdon ajalta voit saada kolmen kuukauden ajalle yleistä asumistukea.

Tukea maksetaan todellisten asumismenojesi mukaan, eli siitä vähennetään alivuokralaisten maksama vuokra, niin kuin tähänkin asti.

Voit siis saada tukea ulkomaille, vaikka sinulla on alivuokralainen.

Jos ottaisit esimerkiksi uuden alivuokralaisen, joka kattaisi loput asumismenoistasi, niin siinä tilanteessa et voisi saada yleistä asumistukea ulkomaan vaihdon ajalle.

Ystävällisin terveisin
Aki | Kela opintotuki