Mitä tukia vanhempien luona asuva opiskelija voi saada?

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

opiskelija123123123

Mitä tukia vanhempien luona asuva opiskelija voi saada?

Lukematon viesti Kirjoittaja opiskelija123123123 » 13 Kesä 2017, 22:23

Olen siis tällä hetkellä 19 vuotias, vanhempien luona asuva joka on todennäköisesti aloittamassa koulun tänä syksynä, jos saan paikan.

Olen tällä hetkellä työtön joten saan puolet työmarkkinatuesta. Kiinnostaisi tietää, että mitä muita tukia voin saada, koska laskurin mukaan saisin opintorahaa vain n. 90e/kk joka on paljon vähemmän kuin työmarkkinatuki, joka minun mielestäni on aika omituista.

Käytössäni on oma auto, jonka vakuutukset ja verot maksan itse, joten 90€ kuukausitulolla rahani riittäisi juuri ja juuri niiden maksamiseen.

Mitä tukia voisin saada ja kuinka paljon se voisi mahdollisesti olla kuukaudessa? Luulen että olen jättänyt jotain huomioimatta koska minusta siinä ei olisi mitään järkeä että työtön saisi enemmän tukia kuin aktiivisesti koulussa käyvä.

Kela | opintotuki

Re: Mitä tukia vanhempien luona asuva opiskelija voi saada?

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 15 Kesä 2017, 09:50

Hei opiskelija123123123!

Opintorahan määrä on pienempi kun asuu vanhempien luona. Voit hakea myös opintolainan valtiontakausta. Opintolainan määrä on 650e/kk 1.8.2017 alkaen.
Opintolainan nostaminen sovitaan pankin kanssa.

Vanhemman luona asuvana et voi saada omaa yleistä asumistukea.

Tarvittaessa voit hakea toimeentulotukea. Auton pidosta aiheutuvia kuluja ei huomioida toimeentulotuessa.
Toimeentulotuessa myös opintolaina on tuloa.

Hyvää kesää!

Terveisin Hilkka | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi