Asumistuki ja päättyvä työsuhde

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

Kyselijäinen

Asumistuki ja päättyvä työsuhde

Lukematon viesti Kirjoittaja Kyselijäinen » 08 Elo 2017, 00:24

Hei! Päätän useamman vuoden työsuhteeni elokuun lopussa, jolloin jään kokonaan opiskelemaan. Pohdin, hakisinko asumistukea jo tälle kuulle, vai kannattaako sitä hakea vasta syyskuulle, kun työsuhde on päättynyt. Jos haen asumistukea elokuusta lähtien, minun täytyisi laskea keskiarvotuloni.
1. Tässä kuussa maksettava palkka on heinäkuulta, joten sitähän ei lasketa?
2. Kuuluvatko lomarahat ja loma-ajan palkka laskettaviin tuloihin, kun työsuhde päättyy? Eli lomapäivät on "tienattu" aiemmin, mutta maksetaan vasta asumistuen myöntämisen jälkeen.
3. Vaikka minulla ei ole ensi kesäksi töitä, olettaako Kela että on, kun olen aiemmin ollut työsuhteessa? Eli täytyykö minun huomioida asumistukilaskuriin ensi kesälle palkkatyötä, vaikka sellaista ei ole tiedossa?

Kiitos!

Kela | opintotuki

Re: Asumistuki ja päättyvä työsuhde

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 09 Elo 2017, 09:03

Hei!

Hyviä kysymyksiä.

Yleinen asumistuki myönnetään aina vuodeksi eteenpäin, jonka vuoksi tuloja arvioidaan myöntöhetkestä 12 kuukaudelle eteenpäin.
Jos tulosi ovat asumistuen myöntöhetkestä alkaen vähintään kolmen kuukauden ajan yhdenjaksoisesti kestävää tuloa, voidaan tulosi katsoa ns. jatkuvaksi kuukausituloksi, minkä perusteella asumistukeesi vaikuttavat tulot lasketaan.

Jos taas tulosi vaihtelee, arvioidaan sinulle keskiarvotulo saamiesi tulojen perusteella. Toisin sanoen, jos sinulle myönnetään asumistukea elokuusta alkaen, laskettaisiin sinulle keskiarvotulo, johon huomioidaan palkkatulosi opintorahan lisäksi. Lomarahat ja loma-ajan palkka katsotaan palkkatuloksi, mutta se miltä osin, selvittää Kela toimittamiesi selvitysten perusteella.
Opiskelijalle voidaan arvioida keskiarvotuloon myös tulevan kesäajan palkka. Voit selvittää tulevan kesän tilanteesi tarkemmin hakemuksessasi.
Kela laskee keskiarvotulon hakemuksesi perusteella eikä sinun ei tarvitse itse sitä laskea, elleivät ne ole sinulla tiedossa.
Asumistuen laskuri ei kuitenkaan tee esim. ansiotulovähennystä keskiarvotulosta automaattisesti, vaan se on itse vähennettävä. Kun arvioit asumistukea laskurilla, paina keskiarvotulon kohdalla kysymysmerkkiä, jolloin saat ohjeet keskiarvotulon ilmoittamiseen.

Onnea opintoihisi!
Terveisin Merja | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi