Opintotuen takaisinperintä kokonaan

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

Takaisinperintä

Opintotuen takaisinperintä kokonaan

Lukematon viesti Kirjoittaja Takaisinperintä » 08 Elo 2017, 16:17

Hei!

Olen koko viime opiskeluvuoden aikana saanut suoritettua vain 6 opintopistettä. Olen kuitenkin nostanut 9 kuukaudelta opintotukea, joista palautin vapaaehtoisesti 3 kuukauden opintotuet. Peruutin myös tulevan vuoden opintotuen. Johtaako tämä mahdollisesti koko vuoden opintotukien takaisin perintään, vai lasketaanko vapaaehtoisen palauttamisen takia, että olen suorittanut 1 opintopiste per tukikuukausi. Minulla on ollu tarkoituksena suorittaa opintoja, mutta syystä tai toisesta en ole sitä saanut tehtyä. Olen nostanut opintolainan myös jo tulevalta syksyltä, onko edellämainituilla seikoilla vaikutusta siihen.

Kela | opintotuki

Re: Opintotuen takaisinperintä kokonaan

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 09 Elo 2017, 15:05

Hei Takaisinperintä!

Opintojesi edistymistä seuraa oppilaitoksesi opintotukilautakunta.

Edistymisen seuranta tehdään lukuvuosittain ajalta 1.8. - 31.7.. Jos et ole edistynyt riittävästi edellisen lukuvuoden aikana, saat opintotukilautakunnalta opintojesi edistymistä koskevan selvityspyynnön, johon sinun on vastattava. Selvityksen perusteella opintotukilautakunta päättää jatketaanko opintotukesi maksamista 1.1.2018 alkaen.

Halutessasi voit ottaa yhteyttä oppilaitoksesi opintotukilautakuntaan ja selvittää asiaa.

Terveisin Päivi | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi