Opintotuen takaisinmaksu 6 op.. ja jos ei niin seuraamukset?

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

kukkamari

Opintotuen takaisinmaksu 6 op.. ja jos ei niin seuraamukset?

Lukematon viesti Kirjoittaja kukkamari » 08 Elo 2017, 17:32

Heippa,

olen saanut opintotukea 30 opintopisteen verran 6 kuukaudelta, mutta olen suorittanut vain 24 op. Kannattaako minun palauttaa yhden kuukauden opintotuki (5 op) vai kahden (yht. 10 op)? Perintäänkö tuki takaisin, jos minulta jäisi puuttumaan 1 op? Tulisiko muita seuraamuksia? Jatkan opintoja nyt syksyllä, johon minulle on myönnetty jo opintotuki jatkumaan.

Kiitos kovasti :)

Kela | opintotuki

Re: Opintotuen takaisinmaksu 6 op.. ja jos ei niin seuraamuk

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 09 Elo 2017, 15:24

Hei!

Opintojen edistymisen seuranta tehdään lukuvuosittain (1.8.–31.7), eli jos sinulla on viime syksyltä enemmän opintopisteitä, niin asia on silloin kunnossa. :)

Opintotuen takaisinperiminen puuttuvien opintopisteiden vuoksi on harvinaista. Niin tehdään yleensä tilanteissa, jossa esimerkiksi katsotaan, että opiskelijalla ei ole ollutkaan aikomusta opiskella tutkintoa.

Jos opinnot eivät ole edistyneet riittävästi niin selvitys asiasta tulee toimittaa opintotukilautakunnalle. He antavat sitten Kelalle tiedon siitä katsotaanko syy hyväksyttäväksi, eli opintotuen maksamista jatketaan normaalisti, vaikka pisteitä ei ole kertynyt tarpeeksi.

Toisena vaihtoehtona usein on myös, että opintotuen maksamista jatketaan esimerkiksi muutaman kuukauden ajan ja jos puuttuvat opintopisteet on suoritettu sinä aikana, tuen maksaminen jatkuu normaalisti. Jos opintopisteitä ei olisi määräaikana saanut suoritettua, opintotuki lakkautettaisiin ja tukea voisi hakea uudelleen, kun tarvittava määrä pisteitä on saatu kasaan.

Tarkemmin asiasta on kerrottu Kelan sivuilla:
Opintotuki - Edistymisen seuranta -> Korkeakouluopinnot

Ystävällisin terveisin
Aki | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi