Tukikuukaudet alemman korkeakoulututkinnon suorittamisessa

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

Tuumailijanalku

Tukikuukaudet alemman korkeakoulututkinnon suorittamisessa

Lukematon viesti Kirjoittaja Tuumailijanalku » 04 Syys 2017, 21:31

Hei! Olen yliopisto-opiskelija ja sain Kelalta kirjeen, jonka mukaan minulle ei enää makseta opintotukea, koska olen käyttänyt kaikki alempaa korkeakoulututkintoa varten suorittamani tukikuukaudet. Alempi korkeakoulututkintoni on vielä kesken, mutta suoritan kuitenkin samaan aikaan jo ylempää korkeakoulututkintoa varten opintoja. Pystynkö siis jatkamaan opintotuen hakemista vai voinko hakea sitä vasta sitten, kun olen saanut alemman korkeakoulututkinnon suoritettua? Mikäli en voi enää saada opintotukea, koska en ole suorittanut alempaa korkeakoulututkintoa ajoissa, onko mitään muita tukia, jota voin hakea?

Kela | opintotuki

Re: Tukikuukaudet alemman korkeakoulututkinnon suorittamises

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 06 Syys 2017, 09:42

Hei Tuumailijanalku!

Voit hakea opintotukea ylempään korkeakoulututkintoosi vasta sitten kun olet suorittanut alemman korkeakoulututkinnon. Saat sitä aikaisintaan alemman korkeakoulututkinnon suorittamiskuukautta seuraavan kuukauden alusta alkaen.

Myös opiskelijat kuuluvat 1.8. alkaen yleisen asumistuen piiriin, joten sitä on mahdollista hakea riippumatta opintotuesta. Voit arvioida oikeuttasi yleiseen asumistukeen kela.fi sivujen laskurilla http://www.kela.fi/laskurit

Ellei sinulla ole töitä tiedossa opintojen oheen etkä pärjää Kelan ensisijaisilla etuuksilla, voit hakea Kelasta perustoimeentulotukea. Voit tiedustella siitä tarkemmin
Kysy Kelasta -palstalta -> Kysy toimeentulotuesta

Syyskuisin terveisin Merja | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi