Kesän opintotuki

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

maffimuffi

Kesän opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja maffimuffi » 30 Touko 2018, 22:43

Olen 1. vuoden AMK-opiskelija.

Olen suunnitellut, että suorittaisin kesällä ainakin yhden verkkokurssin, ja haluaisinkin tietää, että voinko saada kesällä opintotukea tämän kurssin takia? Ja myös haluaisin tietää, mitä "korkeakouluopiskelijan pitää kuitenkin huomioida, että kesäopintotuki kuluttaa opintotukikuukausia" tarkoittaa koska löysin tällaisen Kelan sivuilta? Olen nyt siis suorittanut ensimmäisen vuoden opintoni ja minulla on 60op kerättynä.

Kela | opintotuki

Re: Kesän opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 31 Touko 2018, 14:42

Hei maffimuffi!

Korkeakouluopiskelijan kesäopintotuen hakeminen ja myöntäminen muuttuvat tästä kesästä alkaen. Enää ei ole erityisiä opiskeluvaatimuksia kesäkuukausille, vaan kesätuki myönnetään hakemuksen mukaisesti, jos tukikuukausia on jäljellä ja ei ole muuta estettä tuen saamiselle. Sinun tulee itse seurata onko opintopisteitä riittävästi koko lukuvuodelta.

Tukikuukausi tarkoittaa sitä kuukautta jolta nostat opintotukea. Sinulle on myönnetty tukikuukausia opintojesi laajuuden mukaan. Voit tarkistaa kokonaistukiaikasi opintotuki päätöksestäsi.

Mukavaa kesää! :)

Ystävällisin terveisin
Hanna | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

maffimuffi

Lukematon viesti Kirjoittaja maffimuffi » 01 Kesä 2018, 20:23

Kela | opintotuki kirjoitti:Hei maffimuffi!

Korkeakouluopiskelijan kesäopintotuen hakeminen ja myöntäminen muuttuvat tästä kesästä alkaen. Enää ei ole erityisiä opiskeluvaatimuksia kesäkuukausille, vaan kesätuki myönnetään hakemuksen mukaisesti, jos tukikuukausia on jäljellä ja ei ole muuta estettä tuen saamiselle. Sinun tulee itse seurata onko opintopisteitä riittävästi koko lukuvuodelta.

Tukikuukausi tarkoittaa sitä kuukautta jolta nostat opintotukea. Sinulle on myönnetty tukikuukausia opintojesi laajuuden mukaan. Voit tarkistaa kokonaistukiaikasi opintotuki päätöksestäsi.

Mukavaa kesää! :)

Ystävällisin terveisin
Hanna | Kela opintotuki
Okei tämä on hyvä tietää ja kiitos nopeasta vastauksesta! :)

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 02 Kesä 2018, 10:34

Koskeeko muutos myös ammatillisia oppilaitoksia vai pitääkö niissä edelleen hakea kesätuki erikseen jollain suunnitelmalla varustettuna?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 04 Kesä 2018, 14:17

Hei

Kesätuen hakemista ja saamista koskeva muutos koskee vain korkeakouluopintoja, koska vain niissä on tukikuukausina laskettavat enimmäisajat.

Ammatillisten oppilaitosten opiskelijoiden kesätukihakemuksissa on jatkossakin oltava kesäopintosuunnitelma, jonka mukaan kesäopintoja on keskimäärin vähintään 4,5 osaamispistettä (tai 3 opintoviikkoa) opiskelukuukautta kohti ja kesäopintoja on kuukaudessa vähintään 18 kalenteripäivän ajan. Hakemukseen on myös liitettävä oppilaitoksen todistus kesäopinnoista.

Ystävällisin terveisin Ilpo | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi