Kysymys kesäopintotuesta

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

Depressiofysiikko

Re: Kysymys kesäopintotuesta

Lukematon viesti Kirjoittaja Depressiofysiikko » 29 Touko 2017, 09:00

Hei!

Hain kesäksi opintotukea, mutta nyt olen epävarma, että koko lukuvuodelta riittää opintopisteitä. Minulla on tähän asti kertynyt vain 20 op. Vaikuttaako se miten opintotukeen? Vai olisiko parempaa peruttaa kesätuen ja hakea kesäksi toimeentulotuen (töitäkään en myös saanut)?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 29 Touko 2017, 16:54

Hei! Opintotuki on ensisijainen etuus toimeentulotukeen nähden myös kesällä ja jos sinun on mahdollista opiskella myös kesällä, tulisi sinun nostaa opintotukea. Opintojesi riittämätön edistyminen on kuitenkin ongelma.

Kerrot, että olet suorittanut tähän mennessä vain 20 opintopistettä, eli vähimmäissuoritusvaatimuksen verran. Jotta opintosi edistyvät normaalisti, suorituksia tulisi olla 5 opintopistettä/opintotukikuukausi http://www.kela.fi/opintojen-edistymine ... uluopinnot. Kesäopintojen edistymistä ei seurata erikseen, vaan kesäopinnot kuuluvat koko lukuvuoden aikana tehtyihin opintosuorituksiin.

Ystävällisin terveisin
Eeva-Maria│Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Depressiofyysikko

Lukematon viesti Kirjoittaja Depressiofyysikko » 29 Touko 2017, 17:01

Hei,

Kiitos vastauksesta! Siis jos nostan kesällä opintotuen, tarkoittaako se siitä, että minun pitäisi suorittaa 11x5op eli 55 opintopistettä koko lukuvuodessa?

Depressiofyysikko

Lukematon viesti Kirjoittaja Depressiofyysikko » 30 Touko 2017, 07:55

Depressiofyysikko kirjoitti:Hei,

Kiitos vastauksesta! Siis jos nostan kesällä opintotuen, tarkoittaako se siitä, että minun pitäisi suorittaa 11x5op eli 55 opintopistettä koko lukuvuodessa?
Ja vielä yksi kysymys tuli mieleen (tiedän, että oli jo tämän kaltaisia kysymyksiä, mutta silti haluaisin tarkkaa vastausta). Onko se niin, jos minä nostan esim. kesäkuussa opintorahaa ja opintolainaa, ja sitten palautan kesäkuun opintorahaa Kelalle (ja opintolaina jää minulle), se säästää minun opintotukikuukausia?
Ja laskentaanko nämä vaaditut 5 op/kk niihin 9 kk eikä 10 kk?

kesäopiskelija1

Lukematon viesti Kirjoittaja kesäopiskelija1 » 30 Touko 2017, 14:39

Minulle myönnettiin opintotuki kesä- ja heinäkuulle mutta ei elokuulle koska opintoihin merkattu suoritusaika on 31.7 asti. Jos nyt ilmouttaudun 3 op kurssille joka on elokuussa niin voinko saada opintotuen elokuulle vaikka se on vain 3 op. Suoritan siis kesä- ja heinäkuun aikana 16 op.

Toinen kysymys on että haenko opintotukea uudestaan koko kesän ajalle vai pelkästään elokuulle ja merkkaanko hakemukseen kaikki kesän opinnot uudestaan vai pelkästään elokuun?

Telttaankoasumaan

Lukematon viesti Kirjoittaja Telttaankoasumaan » 30 Touko 2017, 19:14

Hei!

Ensimmäisen lukuvuoteni aikana on kertynyt tähän mennessä 63 opintopistettä (lisäksi luultavasti suoritan rästiin jääneen kolmen opintopisteen kurssin). Kesän ajan olen harjottelussa, josta saan 5 op. Ongelmana on se, että suoritan harjotteluni kotipaikkakunnallani, jossa punkkaan vanhempani luona, vaikka olen vielä kirjoilla opiskelupaikkakunnallani ja maksan asunnostani normaalia vuokraa koko kesän. Olen lähettänyt kesäopintotukihakemuksen jo toukokuun alussa, jotta saisin opintotukea ainoastaan kesäkuulta. Opiskelupaikkakunnan asunnollani käyn kuitenkin säännöllisesti ja ruokailuni maksan itse.

Kysymykseni on siis: vaikuttaako vanhemman luona asuminen mahdolliseen kesätuen määrään pahastikin eli pitäisikö punkata jossain muualla? En kuitenkaan haluaisi tuhlata yhtä tukikuukautta sen vuoksi, että asun väliaikaisesti vanhempani luona. Toinen vaihtoehto olisi sisaruksen luona asuminen, mutta se ei taida asiaa paljoa auttaa. Entä onko kesätukihakemusta mahdollista perua ilman seuraamuksia?

Toivottavasti tästä sai nyt edes jotain selvää! Olen itsekin kovin hämilläni, enkä oikein tiedä mitä tehdä.
Kuitenkin hyvää alkavaa kesää ja kiitos jo etukäteen!

Köyhä22

Lukematon viesti Kirjoittaja Köyhä22 » 31 Touko 2017, 18:37

Hei!

Mikäli saan kesän aikana enemmän opintopisteitä kuin tutkintoni edellyttää, voinko silti saada opintotukea?

Kesäopiskelija11

Lukematon viesti Kirjoittaja Kesäopiskelija11 » 31 Touko 2017, 22:42

Hei,

Minulla tulee olemaan opintopisteitä tälle lukuvuodelle suoritettuna 56op. Lisäksi minulla on tarkoitus suorittaa yksi kurssi (5op) kesällä, johon kuuluu erilaisia kirjallisia tehtäviä. Tulen suorittamaan nämä tehtävät heinäkuun aikana, mutta viimeinen palautuspäivä kurssiin on vasta elokuun lopussa, jolloin opintosuorituskin rekisteröityy todennäköisesti vasta syyskuussa. Pohdinkin, että koska pääasiallinen opiskelu tätä kurssia varten tapahtuu heinäkuussa, voinko nostaa heinäkuun tuet tätä suoritusta varten?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 05 Kesä 2017, 09:11

Hei

Kaikille yhteisesti: kesäopintotukea voi saada, jos kesätukihakemuksen (opintotuen muutosilmoituksen) kesäopintosuunnitelmassa on opintoja keskimäärin 5 opintopistettä haettua kesätukikuukautta kohti. Se on keskimäärä, joten ei tarvitse olla 5 op jokaisena kuukautena. Mutta opintoja pitää olla jokaisena haettuna kuukautena.

Emme valvo kesäkuukausien suorituksia erikseen, vaan se sisältyy kerran vuodessa tehtävään edistymisen seurantaan. Kun teemme sen syksyllä, se koskee edeltävää lukuvuotta (1.8. - 31.7.) ja koko opiskeluaikaa. Jommasta kummasta on löydyttävä keskimäärin vähintään 5 opintopistettä tukikuukautta kohti. Edeltävältä lukuvuodelta kuitenkin aina vähintään 20 opintopistettä.

Kesäopiskelija11: on ok, voit hakea heinäkuulle kesätuen, koska teet pääosan ko. opinnoista silloin.

Köyhä22: Ei mitään estettä tuen saamiselle, jos sinulla on opintotukikuukausia jäljellä.

Telttaankoasumaan: Jos haet kesäopintotukea työharjoitteluun ja teet sen asuen vanhempasi luona, saat kesätukena vain pienemmän opintorahan ja lainatakauksen. Et voi saada asumislisää. Tämä koskee kesä- ja heinäkuuta, koska elokuusta alkaen haet ja voit saada yleistä asumistukea. Sisaren luona asuminen toisi suuremman opintorahan. Asumislisän saaminen edellyttää vuokrasopimusta sisaruksen kanssa. Voit ilman muuta perua kesätukihakemuksesi ilman seuraamuksia. Tai jos ehditään myöntää ja maksaa, voit palauttaa sen.

kesäopiskelija1: Voit hakea vielä elokuunkin, koska täytät alussa kertomani edellytykset. Kerro kuitenkin uudessa kesätukihakemuksessasi koko kesän tilanteesi ja se, että olet jo aiemmin saanut päätöksen kesä- ja heinäkuusta. Eli haet nyt vain elokuun.

Depressiofyysikko: Olet ymmärtänyt oikein. Kun palautat opintorahan (ja mahdollisen asumislisän), saat tukikuukauden uudelleen käyttöösi. Ja palautettu kuukausi on tueton kuukausi tukiajoissa, edistymisen seurannassa ja tulovalvonnassa. Ja kyllä; jos olet saanut opintorahaa ja/tai asumislisää 11 kuukaudelta ajalla 1.8.2016 - 31.7.2017, sinulla pitää olla samalta ajalta vähintään 55 opintopistettä.

Ystävällisin terveisin Ilpo | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Kesämatemaatikko

Lukematon viesti Kirjoittaja Kesämatemaatikko » 09 Kesä 2017, 17:24

Hei!

Ajattelin suorittaa elokuussa 10 opintopisteen edestä opintoja (kaksi 5 op -kurssia). Voinko tällöin nostaa kesäopintotukea niin elokuussa kuin heinäkuussakin, vaikka itse opinnot ovat vain elokuussa?

Jos tällöin jostain syystä en saisi toista kurssia suoritettua, niin olisiko minun palautettava toisen kuukauden tuki? Tänä lukukautena olen kuitenkin suorittanut jo 72 opintopistettä, joten keskimääräisesti olen suorittanut selvästi yli 5 opintopistettä kuukaudessa.