Kaksi tutkintoa samaan aikaan

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

rmaria

Kaksi tutkintoa samaan aikaan

Lukematon viesti Kirjoittaja rmaria » 14 Tammi 2019, 11:47

Hei!

Suoritan tällä hetkellä ensimmäistä tutkintoani, josta siirryn syksyllä maisterivaiheeseen. Olen kuitenkin ajatellut aloittavani syksyllä myös toisen tutkinnon suorittamisen ja tarkoituksena on käydä näitä yhtä aikaa. Miten tämä vaikuttaa opintotukeen? Kumpaan tutkintoon saan tukea, saanko valita sen itse?
Saanko täydet tukikuukaudet, jos suoritan väh. 45 opintopistettä yhteensä näistä tutkinnoista, vai täytyykö näiden 45 opintopisteen tulla vain toisesta tutkinnosta?

Kela | opintotuki

Re: Kaksi tutkintoa samaan aikaan

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 14 Tammi 2019, 11:59

Hei

Huomioimme nykyisin automaattisesti kaikki opintosuoritukset kaikista korkeakouluista, kun teemme opintojen riittävän edistymisen tarkistukset. Tässä suhteessa sinun ei siis tarvitse pohtia, mihin opintoihin nostat opintotukea.

Opintotuen vuositulovalvonnan suhteen on yleensä eduksi, jos opiskelija panostaa yhden tutkinnon loppuun suorittamiseen. Kun hän on valmistunut opinnoista, joihin hän on saanut opintotukea, hän ikään kuin vapautuu opintotuen tulovalvonnasta.

Opintotuen enimmäistukiaikojen suhteen asia on nykyisin hankala. Tukiaikasäännöt ovat muuttuneet muutaman vuoden välein, eikä ole enää yksiselitteistä, mikä opiskelutapa tuottaa esimerkiksi eniten opintotukikuukausia.

Niinpä joudunkin toteamaan ympäripyöreämmin, että voit itse päättää, mihin opintoihin opintotukesi nostat. Yleensä opintotukea kannattaa nostaa niihin opintoihin, joita pääasiassa harjoittaa, ja yleensä kannattaa panostaa yhden tutkinnon loppuun suorittamiseen. Edistymisen seuranta ei kuitenkaan ole enää ongelma.

Ystävällisin terveisin
Ilpo | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi