Milloin opintolaina pitää nostaa viimeistään?

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

Katariiiina

Milloin opintolaina pitää nostaa viimeistään?

Lukematon viesti Kirjoittaja Katariiiina » 19 Tammi 2019, 18:06

Hei!

Aloitin viiden vuoden korkeakoulututkinnon viime syyskuussa. Jos haluan maksimimäärän opintolainaa, milloin minun pitää viimeistään nostaa ensimmäinen erä? En ole siis vielä nostanut lainaa lainkaan.
(Olin ennen opintojen aloittamista vuoden sairauslomalla poissaolevana opiskelijana, mutta Kelasta sanottiin, ettei tämä vaikuta lainamahdollisuuksiin ja -aikaan, koska olin sairaana ja sain sairauspäivärahaa).

Terveisin Katariiiina

Kela | opintotuki

Re: Milloin opintolaina pitää nostaa viimeistään?

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 21 Tammi 2019, 09:49

Hei, suoritat siis 300 opintopisteen korkeakoulututkintoa ja haluat saada maksimimäärän opintolainahyvitystä. Opintolainan huomioitava enimmäismäärä on silloin 18 000 euroa ja opintolainahyvityksen enimmäismäärä on 6 200 euroa https://www.kela.fi/opintolainahyvitys- ... maksaminen.

Sillä ei ole merkitystä, minkä suuruisia opintolainaeriä nostat tai milloin ne nostat. Opintolainahyvityksessä huomioidaan kaikki korkeakouluopintojen aikana nostetut opintolainat täysimääräisesti, mutta yhteismäärän osalta enintään enimmäislainamäärän, eli 18 000 euron verran. Voit nostaa lainaa siis enemmänkin, mutta opintolainahyvitystä lainan enimmäismäärän ylittävältä osalta ei saa. Käytä apunasi opintolainahyvityslaskuria https://www.kela.fi/laskurit#opiskelij-1.

Kertomiesi tietojen perusteella sinun tulee valmistua viimeistään 31.7.2024, että voit saada opintolainahyvityksen, jos siis otit vastaan ensimmäisen korkeakouluopiskelupaikkasi 1.8.2017 ja olit ensimmäisen vuoden sairauslomalla saaden sairauspäivärahaa.

Ystävällisin terveisin
Eeva-Maria | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Emma99

Lukematon viesti Kirjoittaja Emma99 » 09 Loka 2019, 13:25

Hei!

Olen itsekin miettinyt opintolainan enimmäismäärää, sillä olen kuullut sen olevan 18 000 euroa, mutta olen tähän mennessä nostanut jo noin 20 000. Minulla on vielä tukikuukausia ja opintoaikaa jäljellä, joten ymmärsinkö oikein, että voin nostaa vielä lisää lainaa?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 10 Loka 2019, 10:01

Hei Emma99!

Opintolainan enimmäsimäärä määräytyy tutkinnon laajuuden perusteella ja se tarkoittaa sitä määrää mikä huomioidaan mukaan kun lasketaan opintolainahyvitystä.

Opintolainaa voit nostaa niin paljon kuin opintotukipäätöksen myötä sinulle on lainatakausta myönnetty.
(Opintolainan maksajalta voit tarkistaa antaako he lainaa aina Kelan lainatakauksen verran, vai onko siellä omat ns. enimmäismäärät)

Linkissä on taulukko mistä näet enimmäismäärät tutkinnon laajuuteen nähden:
www.kela.fi/opintolainahyvitys-maara-ja-maksaminen

Tässä lisätietoa opintolainahyvityksestä:
www.kela.fi/opintolainahyvitys

Terveisin
Riikka | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi