Opintotuki avoliitossa asuessa

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

VeraP

Opintotuki avoliitossa asuessa

Lukematon viesti Kirjoittaja VeraP » 15 Touko 2019, 18:11

Hei! Oltaisiin poikaystäväni kanssa muuttamassa uuteen kaupunkiin, kun minulla alkavat opinnot yliopistossa. Poikaystäväni ei ole vielä saanut töitä, mutta hakee niitä parhaillaan. Ymmärsin, että saisimme yhteisen asumistuen. Minä saisin lisäksi opintotukea. Saisiko poikaystäväni työttömyystukea?

Yritin laskea tämän käyttäen Kelan laskureita, mutta sen mukaan hän saisi työttömyystukea vain 3€/pv, enkä usko, että tämä pitää paikkaansa. Osaatteko antaa yhtään suuntausta, kuinka paljon hän voisi tukia saada. Olemme pian vuokraamassa asuntoa, mutta meidän olisi tärkeä tietää, riittäisivätkö yhteiset tukemme asumiseen, ennen kuin poikaystäväni saa töitä.

Ja semmoinen kysymys vielä, että vaikuttaako poikaystäväni mahdolliset työttömyystukeni minun opintotukeen ja toisinpäin?

Kela | opintotuki

Re: Opintotuki avoliitossa asuessa

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 17 Touko 2019, 12:01

Hei VeraP!

Voitte tosiaan hakea yhteisen yleisen asumistuen ja lisäksi sinä voit hakea opintotukea. Poikaystäväsi työttömyystuet eivät vaikuta sinulle maksettavaan opintotukeen.

Työttömyysturvaa koskevien kysymysten osalta siirsin kysymyksesi Kysy työttömyysturvasta -palstalle: viewtopic.php?f=33&t=65549&p=201286#p201286

Ystävällisesti
Marika | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi