2015 aloittaneen tukikuukaudet

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

TP96

2015 aloittaneen tukikuukaudet

Lukematon viesti Kirjoittaja TP96 » 17 Touko 2019, 17:50

Hei, olen aloittanut korkeakoulututkintoni (180+120op) vuonna 2015. Olen suorittamassa alempaa tutkintoa nyt viimeistä vuotta ja syksyllä aloitan maisterivaiheen opinnot. Olen nostanut tähän mennessä muistaakseni 30 tukikuukautta. Voinko siis vielä tänä kesänä suorittaa kesäopintoja ja nostaa kesätuet, menettämättä tukia maisterivaiheesta? Jos voin niin kuinka paljon? Kuinka monta tukikuukautta minulla on maisterivaiheessa?

Ilmeisesti tämä pari vuotta sitten tullut tukikuukausimuutos ei koske meitä, jotka olemme aloittaneet aiemmin?

Vieras

Re: 2015 aloittaneen tukikuukaudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 18 Touko 2019, 20:45

Onko kyseessä ensimmäiset korkeakouluopinnot? On mahdollista, että tukikuukausia on yhteensä vain 50, joten mitä enemmän käytät nyt, sitä vähemmän niitä on sitten ylemmässä tutkinnossa käytettävissä.

Kela | opintotuki

Re: 2015 aloittaneen tukikuukaudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 20 Touko 2019, 08:37

Hei

Kaikille tukiaikaansa ihmetteleville muistutus Kelan asiointipalvelun tukikuukausikyselystä. Valitse Opintotuki > Tukikuukaudet > Tukiaika.

Jos olet aloittanut 1. korkeakouluopintosi vuonna 2015, tutkintokohtainen enimmäistukiaikasi on 180 op + 120 op -yliopistotutkinnossa, enintään 32 tukikuukautta kandiin ja enintään 23 tukikuukautta maisteriin, mutta yhteensä enintään 50 opintotukikuukautta.

Koska olet nyt käyttänyt kandin suorittamiseen 30 tukikuukautta, voit saada vielä enintään 2 tukikuukautta sen suorittamiseen. Enempää et voi saada ennen kuin sinulla on kanditutkinto suoritettuna.

Koska yhteenlaskettu enimmäistukiaika on 50 kuukautta, maisterivaiheen tukikuukausipottisi on jo pienentynyt 20 tukikuukauteen. Voit käyttää edellä mainitsemani 2 tukikuukautta vaikka nyt kesällä, mutta sen seurauksena tukikuukausia olisi jäljellä maisteriin enää 18.

Ystävällisin terveisin
Ilpo | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi