Opintojen edistymisen seuranta opintojen alkaessa tammikuuss

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

Jasminnsku

Opintojen edistymisen seuranta opintojen alkaessa tammikuuss

Lukematon viesti Kirjoittaja Jasminnsku » 21 Touko 2019, 23:20

Hei,

aloitin opinnot tammikuussa 2019. Olen saanut opintotukea tammi-toukokuussa, mutta
vaikean elämäntilanteen vuoksi minulle ei kerry nyt keväältä vaadittua 20 op eli 5 op per tukikuukausi. Koska syksyllä tilanne on todennäköisesti parempi, ajattelin kiriä nyt uupuneita opintopisteitö kasaan. Yhteensä tammikuu-joulukuu 2019 minulle tulee kertymään 50-60 opintopistettä. Teen muun muassa kesällä opintoja, jotka ovat opintorekisteriotteessani elo-syyskuussa.

Sivuillanne lukee näin:

"Kela tekee opintojen edistymisen seurannan joka vuosi lokakuussa. Seuranta koskee edeltävää lukuvuotta (1.8.–31.7.) ja sitä aikaa, jonka olet opiskellut korkeakoulussa."

Tarkistetaanko opintojen edistys lokakuussa, vaikka opinnot ovat alkaneet tammikuussa?

Eli käykö tässä niin, että maksan tuet taikaisin tammi-toukokuulta, koska en keväällä saanut 20 op? Vai katsotteko opintopisteitä koko ensimmäisen vuoden ajalta eli tammikuu 2019 - joulukuu 2019?

Opintorekisteriotteessani on suorituksia myös esim. joulukuulta 2018, koska olen tehny avoimen opintoja. Tavallaan minulla on siis 1.8.2018-31.7.2019 tarpeeksi opintoja, mutta niitä tuskin lasketaan, koska 2018 en ollut tutkinto-opiskelija?

Kiitos todella paljon avusta.

Kela | opintotuki

Re: Opintojen edistymisen seuranta opintojen alkaessa tammik

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 22 Touko 2019, 14:23

Hei Jasminnsku!

20 opintopisteen vähimmäissuoritusvaatimus ei koske kevätlukukaudella (1.1.–31.7.) alkavan koulutuksen ensimmäistä lukuvuotta.
Sinulta ei siis vaadita vähimmäissuoritusvaatimusta ensi syksyn edistymisen seurannassa, mutta opintosuorituksia tulee kuitenkin olla keskimäärin vähintään 5 opintopistettä tukikuukautta kohti.

Jos suorituksia ei ole vähintään 5 op tukikuukautta kohti, saat syksyllä selvityspyynnön opintojesi edistymisestä. Silloin selvitykseen kannattaa vastata ja kertoa syyt opintojen hidastumiselle. Lisää aiheesta voit lukea osoitteessa:
www.kela.fi/opintojen-edistyminen-korkeakouluopinnot

Opintojen edistymisen seurannassa huomioidaan kaikki opiskelijan korkeakouluopintojen opintosuoritukset, kuitenkin aikaisintaan 1.8.2011 alkaen. Mikäli viime vuoden avoimien opintojen suoritukset näkyvät opintosuoritusrekisterissä, voidaan ne huomioida edistymisen seurannassa.

Ystävällisin terveisin
Taru | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi