Kysymys maisteriopintojen opintotuesta ja opintolainasta

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

Miiall

Kysymys maisteriopintojen opintotuesta ja opintolainasta

Lukematon viesti Kirjoittaja Miiall » 23 Touko 2019, 10:17

Hei,

Haluaisin kysyä miten opintolaina ja opintotuki määräytyy, kun haluaisi lähteä suorittamaan maisteriopintoja eli ylempää korkeakoulututkintoa.

Minulla on pohjalla alempi ammattikorkeakoulututkinto, josta olen valmistunut vuonna 2012. Olen tähän tutkintoon käyttänyt opintotukikuukausia ja nostanut opintolainaa. Vaikuttaako alempi ammattikorkeakoulututkinto maisteriopintojen opintotukeen/opintolainaan?

Jos ei vaikuta, miten opintotuen ja opintolainan tukikuukaudet määräytyvät maisteriopintoihin?

Kela | opintotuki

Re: Kysymys maisteriopintojen opintotuesta ja opintolainasta

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 24 Touko 2019, 10:40

Hei Miiall!

Korkeakouluopintojen tukikuukausien määrä on rajallinen, joten uuden tutkinnon tukikuukausiin vaikuttaa se, montako tukikuukautta olet jo nostanut.

Opintolainan valtiontakaus taas myönnetään niiltä kuukausilta, miltä olet oikeutettu saamaan opintotukea.

Kelan sivuilta löytyy hyviä esimerkkejä tukikuukausien määräytymisestä jos suorittaa useita tutkintoja:
www.kela.fi/opintotukiaika-useita-korkeakouluopintoja

Ystävällisin terveisin
Aki | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi