Kesällä suoritettavien opintojen kirjaamisen vaikutus

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

repsukka

Kesällä suoritettavien opintojen kirjaamisen vaikutus

Lukematon viesti Kirjoittaja repsukka » 23 Touko 2019, 16:15

Hei!

Miten kesällä suoritettujen opintojen kirjaaminen vaikuttaa opintojen seurantaan sekä opintotukeen?

Suoritan tutkintooni kursseja kesän aikana eri korkeakoulussa kuin missä olen tutkinto-opiskelijana. Saan kursseista suoritusmerkinnät itselleni kesä-heinäkuussa, jonka jälkeen minun täytyy toimittaa oppilaitokselleni todistukset kursseista/suorituksista. Tämän jälkeen opinnot kirjataan tutkintooni.

Katsooko Kela opintojen seurannassa kumpia dokumentteja, alkuperäisiä vai oman oppilaitokseni kirjauksia? Oppilaitoksellani opintotoimistolaiset ovat lomalla heinäkuun, joten kesällä suoritettujen opintojen opintopisteet kirjataan järjestelmään vasta elokuussa.

Ilman kesän opintopisteitä minulle kertyisi tältä lukuvuodelta 25 opintopistettä. Kesän opintojen kanssa opintopisteitä tulisi 49. Jos kesän opintoja ei lueta tämän lukuvuoden opinnoiksi, aiheuttaako tämä opintotuen takaisinperinnän? Olen nostanut 9 tukikuukautta.

Kela | opintotuki

Re: Kesällä suoritettavien opintojen kirjaamisen vaikutus

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 24 Touko 2019, 13:41

Hei repsukka!

Kela saa opintosuoritukset suoraan opintosuoritusrekisteristä. Mikäli sieltä puuttuu joitakin suorituksia, tulee sinun itse huolehtia, että puuttuvat suoritukset merkitään rekisteriin sille lukuvuodelle, milloin suorituksen teit. Jos tiedot ovat näkyvissä siinä vaiheessa kun seuranta syksyllä tehdään, on asia silloin kunnossa.

Jos saat ensi syksynä selvityspyynnön opintojesi edistymisestä, kannattaa viimeistään siinä vaiheessa selvittää jo suorittamasi rekisteristä puuttuvat opintosuoritukset ja niiden suoritusajankohta.

Edistymisen seurannasta voit lukea osoitteessa:
www.kela.fi/opintojen-edistyminen-korkeakouluopinnot

Ystävällisin terveisin
Taru | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi