Sairaus ja opintolainahyvitys

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

pekka90

Sairaus ja opintolainahyvitys

Lukematon viesti Kirjoittaja pekka90 » 19 Kesä 2019, 16:35

Hei,
Minua askarruttaa opintolainahyvitys sairastapauksessa.

Sairastin toisena opintovuotenani keskivaikean masennuksen, josta minulla on lääkärintodistus. Tiedän, että minun olisi tuolloin tullut hakea sairauspäivärahaa, mutta en yksinkertaisesti pystynyt. En saanut suoritettua sairastaessani yhtään opintoja.

Aloitan kuudennen vuoden ensi vuonna, ja voisin saada tutkintoni kasaan 6,5 vuodessa. Onko nyt todella niin, että olen oikeutettu hyvitykseen ainoastaan, jos olen saanut tästä sairauspäivärahaa? Eikö lääkärintodistus riitä?

Kela | opintotuki

Re: Sairaus ja opintolainahyvitys

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 24 Kesä 2019, 13:42

Hei, valitettavasti pelkän lääkärintodistuksen vuoksi tutkinnon suoritusaikaa ei voida pidentää. Sairauden vuoksi tutkinnon suoritusaikaa voidaan pidentää, jos opiskelija on saanut sairauden perusteella sairausvakuutuslain mukaista sairauspäivärahaa yhtäjaksoisesti vähintään 30 päivää opintolainahyvitykseen oikeuttavana suorittamisaikana.

Ystävällisin terveisin
Eeva-Maria | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi