Liian vähän opintopisteitä

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

OP123

Liian vähän opintopisteitä

Lukematon viesti Kirjoittaja OP123 » 08 Syys 2019, 03:12

Hei,

Sain tänä lukuvuotena kasaan vain 12 opintopistettä, joten tulen saamaan kelalta selvityspyynnön lokakuussa ja mahdollisesti opintotukeni lakkautetaan 1.1.2020. Kysyisinkin, että onko siis niin, että kun olen suorittanut alle 20 op lukuvuonna , en voi hakea tammikuussa heti tukea uudestaan, vaikka suorittaisin syksyllä opintoja niin, että yhteensä opiskeluajalta tukikuukautta kohden olisi n.5 op. Eli minun tulee suorittaa 1.1.2019 jälkeen 20 op, jotta voin hakea tukea uudestaan eikä se auta vaikka olisin kuinka ahkera syksyn aikana (suorittaisin 30 opintopistettä syksyllä 2019) ja kirisin niin, että minulla olisi 1.1.2019 mennessä vähintään 5 op per tukikuukausi?

Lainaus Kelan sivulta

"Jos opintotukesi on lakkautettu siksi, että olet suorittanut edeltävänä lukuvuotena alle 20 opintopistettä, voit saada tuen uudelleen vasta, kun olet suorittanut lakkauttamisen jälkeen vähintään 20 opintopisteen uudet opinnot."

Kela | opintotuki

Re: Liian vähän opintopisteitä

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 08 Syys 2019, 09:44

Hei

Voit luottaa kelafi:n ohjeisiin. Jos opiskelija ei ole lukuvuoden aikana saanut kasaan vähintään 20 opintopistettä eli vähimmäissuoritusvaatimusta ja jos tähän ei ole ollut hyväksyttävää syytä, opintotuki lakkautetaan tammikuusta lukien.

Voit tämän jälkeen saada hakemuksesta opintotuen uudelleen, kun olet lakkauttamisen jälkeen eli tammikuusta lukien suorittanut vähintään 20 opintopisteen verran uusia opintoja - siis ilman opintotukea.

Ystävällisin terveisin
Ilpo | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi