Opintotuki ja opintolaina jatko-opinnoissa

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

Maisteriksiko_

Opintotuki ja opintolaina jatko-opinnoissa

Lukematon viesti Kirjoittaja Maisteriksiko_ » 10 Syys 2019, 11:02

Moi,

Olen harkinnut jatko-opiskelua, mutta mietityttää millaisia tukia silloin voin saada. Olen aloittanut ensimmäisessä korkeakoulussa vuonna 2015, mutta jätin sen kesken. Aloitin toiset opinnot 2016 ja valmistun nyt siitä alempaan ammattikorkeakoulu tutkintoon keväällä 2020, eli en ole oikeutettu lainanhyvitykseen. Saan opintopisteitä yli 240. Opintotukikuukaudet eivät riitä toukokuun loppuun asti, koska olen aloittanut opinnot jo vuotta aiemmin muualla. Haluaisin vielä opiskella yliopistossa maisteritutkinnon. Saako niihin opintoihin opintotuki kuukausia? Saako niihin lainaa? Voinko niistä mahdollisista lainoista saada lainan hyvityksen?

Kela | opintotuki

Re: Opintotuki ja opintolaina jatko-opinnoissa

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 10 Syys 2019, 13:50

Hei Maisteriksiko_!

Mikäli opintotukeen ei ole oikeutta, ei myöskään opintolainan valtiontakausta voida myöntää.

Opintolainahyvitykseen on mahdollisuus vain ensimmäisestä suoritetusta korkeakoulututkinnosta, mikäli suorittaa tutkinnon määräajassa. Kela laskee, että opiskeluaikasi alkaa sen lukukauden alusta, jolloin olet ottanut vastaan ensimmäisen opiskelupaikkasi missä tahansa korkeakoulussa.

Jos jatkat korkeakouluopintoja yhden korkeakoulututkinnon suorittamisen jälkeen, voi olla mahdollista saada käyttöön lisätukikuukausia. Voit kuitenkin saada tukea kaikkiin korkeakouluopintoihin yhteensä enintään 54 tai 57 kuukautta, kun uudet opinnot on aloittanut 1.8.2017 tai sen jälkeen. Lisää aiheesta sivuillamme: www.kela.fi/opintotukiaika-useita-korkeakouluopintoja.

Ystävällisin terveisin
Elina | Kela Opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi