alan vaihto sairauden takia

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

kysymyssairaana

alan vaihto sairauden takia

Lukematon viesti Kirjoittaja kysymyssairaana » 17 Syys 2019, 19:12

Opiskelen alempaa korkeakoulututkintoa ja valmistun siitä keväällä 2020. Olen saanut/saamassa diagnoosin jonka takia tämä ammatti ei sovellukkaan minulle (en ikinä saisi töitä tältä alalta nykyisen terveydentilan takia). Minulla on enää rajallisesti opintotukikuukausia jäljellä ja jos haen keväällä 2020 uudelle alalle en kerkeäisi käydä sitä tutkintoa mitenkään loppuun ennen tukikuukausien loppumista. Voinko hakea lisää opintotukikuukausia lääkärin todistuksen myötä tai onko muita opintojen rahoitus vaihtoehtoja olemassa kelalta?

Kela | opintotuki

Re: alan vaihto sairauden takia

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 18 Syys 2019, 14:50

Hei kysymyssairaana!

Opintotukikuukausia voi saada enintään 54 kuukautta. Jos suoritat alemman korkeakoulututkinnon ja vaihdat toisen alan opintoihin, uusiin opintoihin käytettävissä olevien tukikuukausien määrän saat vähentämällä aiemmin käyttämäsi tukikuukaudet 54:stä.

Mikäli et valmistu tällä hetkellä opiskelemastasi tutkinnosta, toiseen tutkintoon käytettävien tukikuukausien määrä voi olla pienempi.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi