Lisätukikuukaudet suhteessa maisteritukikuukausiin

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

opiskelijaollinen

Lisätukikuukaudet suhteessa maisteritukikuukausiin

Lukematon viesti Kirjoittaja opiskelijaollinen » 18 Syys 2019, 13:26

Hei,

Olen aloittanut ensimmäiset opinnot vuonna 2014. Opiskelin oman alani opinnoissa vuoden ja ensimmäisen vuoden jälkeen vaihdoin yliopistoa ja kaupunkia samoihin pääaineopintoihin. Vuosi sitten minulla loppui tukikuukaudet, mutta sain lisätukikuukausia 9 kpl viime lukuvuodelle vaikean elämäntilanteen vuoksi. Nyt nämä lisätukikuukaudetkin loppuivat ja elän toimeentulotuella. Minulla oli kuitenkin vielä muutamia tukikuukausia jäljellä maisteriopintoihin. En pääse niihin kuitenkaan vielä toistaiseksi käsiksi, koska venyneet sivuaineopinnot estävät kandiksi valmistumisen. Kävin katsomassa tukikuukausieni määrän omilla sivuillani ja tukiajan kohdalla lukee vain "käytetyt korkeakoulujen tukikuukaudet: 50". Onko nyt siis niin, että saadut lisätukikuukaudet ovat kumonneet jäljellä olleet maisteritukikuukaudet kokonaan vai onko minulle vielä tiedossa muutama maisteritukikuukausi opintojeni loppuun saattamiseksi ensi vuonna?

Kela | opintotuki

Re: Lisätukikuukaudet suhteessa maisteritukikuukausiin

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 19 Syys 2019, 08:29

Hei opiskelijajaollinen!

Lisätukikuukaudet vähentävät kokonaistukiaikaa korkeakouluopinnoissa samalla tavalla kuin normaalistikin nostettu opintotuki.

Jos sinulle on jo aiemmin myönnetty enimmäistukiajan pidennys, josta olet käyttänyt vähemmän kuin 9 pidennyskuukautta, sinulle voidaan myöntää jäljellä oleva enimmäistukiajan pidennys samoihin tai toisiin korkeakouluopintoihin.

Kertomasi perusteella en pysty vielä sanomaan jääkö sinulle tukikuukausia käyttöösi maisteriopintoihin vai onko sinulle myönnetyt tukikuukaudet nyt käytetty. Voit halutessasi olla yhteydessä Kelan asiakaspalveluun, jossa tilannettasi voidaan selvittää tarkemmin.

Kannattaa myös tutustua Kelan sivuihin:
www.kela.fi/opintotukiaika-enimmaistuki ... opinnoissa

Ystävällisin terveisin
Aki | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi