Omien tulojen määrä.

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

Obisgelija

Omien tulojen määrä.

Lukematon viesti Kirjoittaja Obisgelija » 01 Loka 2019, 17:21

Hei,
Huomasin tienanneeni liikaa ja mietin, että monenko kuukauden opintotuet joudun palauttamaan. Vuositulorajani on 8004€, mutta en tiedä huomioidaanko tähän netto- vai bruttotulot? Entä huomioidaanko tämän vuoden tuloihini viimevuoden joulukuussa tekemieni töiden tulot, jotka maksettiin minulle tämän vuoden tammikuussa?

Vieras

Re: Omien tulojen määrä.

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 01 Loka 2019, 17:56

Bruttotulot. Asiointipalvelusta näkyy hyvin montako tukikuukautta pitää palauttaa kunhan vain itse tiedät paljonko olet tienannut. Kurkkaa opintotuen muutosilmoitusta ja sitä vapaaehtoista palauttamista, on tosi selkeä.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 01 Loka 2019, 17:57

Niin ja ne joulukuun ansiotulot huomioidaan myös, jos ne on maksettu tammikuussa. Eli maksupäivän mukaan aina.

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 02 Loka 2019, 15:23

Hei Obisgelija!

Niin kuin Vieras on kertonut, niin opintotuen tulovalvonnassa tulot huomioidaan bruttona. Kela huomioi tulot sille vuodelle ja sen suuruisina kuin Verohallinto ne Kelalle ilmoittaa. Veronalaiset tulot ovat pääsääntöisesti sen kalenterivuoden tuloja, jolloin olet ne saanut.

Sinun tulee tosiaan itse tarkistaa monta tukikuukautta olet opintotukea nostanut ja paljon vuositulot bruttona ovat olleet. Sen mukaan voit arvioida, monta tukikuukautta sinun tulee palauttaa.

Tästä linkistä voi myös olla apua tilanteeseesi:
www.kela.fi/omat-tulot-nain-selvitat-vuositulosi

Ystävällisin terveisin
Taru | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Obisgelija

Lukematon viesti Kirjoittaja Obisgelija » 09 Loka 2019, 15:03

Palautin nyt kahden tukikuukauden opintotuet. Olen nostanut kyseisinä kuukausina kuitenkin jo opintolainaa, tarvitseeko asiaan reagoida jotenkin, kun opintolainaa saisi ilmeisesti nostaa vain kuukausilta, jolloin on saanut opintotukea?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 10 Loka 2019, 11:04

Hei!

Jos olet ennättänyt jo lainaerät nostaa, niin niitä ei tarvitse palauttaa, vasta siiten kun alat lainaa lyhentämään.

Terveisin
Riikka | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi