Opintoja koskeva selvityspyyntö

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

aassddff

Opintoja koskeva selvityspyyntö

Lukematon viesti Kirjoittaja aassddff » 07 Loka 2019, 10:45

Opiskelen yliopistossa ja minulle on myönnetty opintotuki. Olen koko opiskeluajan käynyt töissä, joten minä en ole nostanut opintotukea kuin parilta kuukaudelta koko tänä aikana. Opinnot ovat myös venyneet tämän vuoksi. Tällä hetkellä minulla on gradu kesken ja muita opintoja ei enää ole suorittamatta.
Sain nyt Kelalta selvityspyynnön opintojen edistymisestä. Mitä minun pitää tehdä ja miksi minun pitää tehdä selvitys, kun en ole opintotukea saanut vuosiin tulorajan vuoksi? Mitä tapahtuu, jos en toimita selvitystä? Saanko peruttua koko opintotuki"asiakkuuden", kun en sitä kuitenkaan edes saa? Tuntuu turhalta tehdä selvityksiä, kun en kuitenkaan mitään tukea tule enää saamaan.

Kela | opintotuki

Re: Opintoja koskeva selvityspyyntö

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 07 Loka 2019, 12:54

Hei

Korkeakouluopintojen edistymisen seurannan selvityspyyntö on lähetetty niille, joilla on liian vähän opintopisteitä, jotka ovat saaneet opintotukea viime lukuvuonna 1.8.2018 - 31.7.2019 ja joilla on voimassa oleva opintotuki 1.1.2020 jälkeiselle ajalle. Suoritusmäärä voi olla liian pieni esimerkiksi sen vuoksi, että rekisteriin ei ole viime lukuvuodelta tullut vähintään 20 opintopistettä (vähimmäissuoritusvaatimus).

Sinun ei ole välttämätöntä tehdä mitään, jos tiedät, että et enää aio käyttää opintotukea korkeakouluopintoihin. Mutta jos on pienikin mahdollisuus, että käyttäisit vielä opintotukea näihin tai uusiin korkeakouluopintoihin, vastaa selvityspyyntöön.

Täytä lomake OT 17, jonka löydät esim. tältä sivulta (tai www.kela.fi/lomakkeet)
https://www.kela.fi/edistyminen-vastaaminen
Selvitä siinä, että olet tehnyt ja teet gradua. Ja ota siihen esimerkiksi graduohjaajan allekirjoitus.

Ystävällisin terveisin
Ilpo | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

aassddff

Lukematon viesti Kirjoittaja aassddff » 07 Loka 2019, 13:51

Kiitos vastauksesta!

Ihmettelen kyllä, miten suoritusmäärä voi olla liian pieni, kun en ole opintotukea viimeiseen pariin vuoteen senttiäkään nostanut vaan olen kaikki perunut tai maksanut takaisin. Olenko silti tämän saman seurannan alla, koska olen tuen alussa hakenut ja päätös on siksi tullut joka vuosi automaattisesti? Eli ei katsota, olenko oikeasti saanut tukea vaan katsotaan, että tiedoissa näkyy opiskelutiedot. Eikö seurannan pitäisi liittyä siihen, miten paljon kuukausia on oikeasti käytetty?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 07 Loka 2019, 15:37

Hei

Opintotuen maksutiedot on tutkittu 30.9.2019 ja jos korkeakouluopiskelijalla on silloin ollut opintorahaa maksussa lukuvuonna 1.8.2018 - 31.7.2019, hän on mukana edistymisen seurannassa. Tarkista opintotuen Maksut asiointipalvelussamme. Myös itse selvityspyyntökirjeessä kerrotaan opintopistemääräsi ja tukikuukausimääräsi.

Jos tukikuukausimäärässä on virhe, vastaa selvityspyyntöön asiointipalvelussa ja kerro asia.

Ystävällisin terveisin
Ilpo | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi