Opintotuen myöntäminen ja minimiaika

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

bansku12345

Opintotuen myöntäminen ja minimiaika

Lukematon viesti Kirjoittaja bansku12345 » 11 Loka 2019, 09:02

Hei
Olen jo aikuinen maisteriopiskelija ja opiskelen työn ohessa. Voinko saada opintotukea vaikka vain kuukauden ajaksi? Saan osittaista hoitorahaa tällä hetkellä, koska olen lyhentänyt työviikkoani.

Olen joskus aikapäiviä sitten käyttänyt aikuiskoulutustuen.

Kela | opintotuki

Re: Opintotuen myöntäminen ja minimiaika

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 11 Loka 2019, 10:19

Hei bansku12345!

Mikäli sinulla on opintotuen tukikuukausia vielä käytettävänä, niin oikeutesi tukeen voidaan selvittää, kun toimitat sitä varten hakemuksen. Opintotukea on mahdollista hakea esimerkiksi vain yhdelle kuukaudelle.

Kerroit työskenteleväsi opintojen ohella, joten sinun tulee itse huolehtia että opintotuen tulorajat eivät vuoden aikana ylity. Vuosituloraja määräytyy sen mukaan monta tukikuukautta kalenterivuoden aikana nostat. Jos nostat esimerkiksi 1 tukikuukauden, on vuosituloraja tänä vuonna sen mukaan 22 557e.

Palkan lisäksi tuloinasi huomioidaan myös osittainen hoitoraha.

Lisää opintotuen tulorajoista voit lukea osoitteessa:
www.kela.fi/opintotuki-omat-tulot

Ystävällisin terveisin
Taru | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

bansku12345

Lukematon viesti Kirjoittaja bansku12345 » 11 Loka 2019, 13:27

Hei

Kiitos tiedosta. Kuinka monta tukikuukautta kaiken kaikkiaan opintotukea on mahdollista saada? Olen saanut opintotukea joskus parikymmentä vuotta sitten, en muista yhtään kuinka monta kuukautta...

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 11 Loka 2019, 15:32

Hei bansku12345!

Vastaus riippuu siitä oletko aiemmin suorittanut jo korkeakoulututkinnon, milloin nykyiset opinnot on aloitettu ja minkä laajuiset ne ovat. Suosittelen sinua olemaan yhteydessä Kelaan henkilökohtaisesti, jotta tilanne voidaan tarkistaa. Voit esittää kysymyksen esimerkiksi oman asiointipalvelun kautta.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi