Opintotuki tauolle - vaikutukset opintolainaan?

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

Vieras642

Opintotuki tauolle - vaikutukset opintolainaan?

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras642 » 15 Loka 2019, 20:44

Hei!

Peruutin opintotukeni eli opintorahani vähän aikaa sitten, koska siirsin kirjani vanhempani luokse ja lopulta muutin vanhempani kanssa asumaan väliaikaisesti. En ehtinyt saamaan uutta asuntoa itselleni ennen edellisen vuokrasopimuksen purkautumista. Aion jatkaa opintotukeni nostamista, kun taas saan uuden asunnon.

Minun täytyy myös nostaa opintolainaa. Olen aikaisemmin nostanut opintolainan kerralla lukuvuoden lopussa, jotta lainan nostamisesta koituisi mahdollisimman vähän kuluja.

Vaikuttaako tämä mahdollisesti parin kuukauden ajanjakso ilman opintotukea opintolainan määrään? Eli saanko opintolainaa ainoastaan niiltä kuukausilta, joilta olen nostanut opintotukea?

Kela | opintotuki

Re: Opintotuki tauolle - vaikutukset opintolainaan?

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 16 Loka 2019, 10:14

Hei Vieras642!

Kyllä näin on. Jos perut opintotukesi etukäteen, et voi nostaa lainaeriä, joiden nostopäivä on tuen perumisen/ lakkauttamisen jälkeen.

Kun haet opintotuen (opintoraha, opintolainan valtiontakaus) uudelleen, niin saat päätöksen sen hetkisestä lainamäärästä mitä voit taas nostaa.

Terveisin
Riikka | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Vieras642

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras642 » 17 Loka 2019, 18:20

Kiitos vastauksesta!

Haluan vielä varmistaa toisen asian liittyen opintolainan nostamisen.

Opiskelin toista koulutusohjelmaa aikaisemmin, jonka aikana en nostanut opintolainaa, sillä minulla oli tuolloin sen verran halpa vuokra, mutta sain opintotukea ja asumislisää. Opiskelin tätä tutkintoa yhden lukuvuoden vuoden ajan, jonka jälkeen totesin, ettei kyseinen ala ole minua varten.

Nyt opiskelen toista tutkintoa. Olen tutkintoni puolivälissä ja opintotukikuukauteni loppuvat ennen kuin olen saanut tämän tutkinnon päätökseen.

Vaikuttaako tämä opintolainaan myös? Eli kun opintotukikuukauteni loppuvat, en voi enää nostaa lainaakaan?
Entä onko minun mahdollista "anoa" lisää tukikuukausia?

Kiitos jo etukäteen!

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 18 Loka 2019, 14:12

Hei Vieras642!

Olet ymmärtänyt oikein. Opintolainan valtiontakauksen voi saada vain niiltä kuukausilta, kun saat opintotukea. Jos tukikuukaudet loppuvat, et voi saada pelkästään opintolainan valtiontakausta.

Tietyillä perustella voit saada opintotukea lisää 9 kuukauden ajan. Tarkemmin asiasta on kerrottu Kelan sivuilla:
www.kela.fi/opintotukiaika-tukiajan-pidennys

Ystävällisin terveisin
Aki | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi