Opintotukipäätös

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

Toinen tutkinto

Opintotukipäätös

Lukematon viesti Kirjoittaja Toinen tutkinto » 20 Loka 2019, 23:44

Hei!
Olen suorittamassa toista korkeakoulututkintoa ja jäljellä olevat opintotukikuukauteni eivät tule riittämään koko tutkinnon ajaksi. Tällä hetkellä olen työssä opintojen ohella, enkä nosta opintotukea. Edellisen tutkinnon aikana nostamani opintolainan takaisinmaksu alkaa ensi joulukuussa. Toivoisin, etten joutuisi lyhentämään lainaani uusien opintojen aikana. Kysyin pankista neuvoa ja he kertoivat, että opintolainan lyhennys palaa pelkkien korkojen maksamisen tilaan, kun uusi lainantakaus myönnetään.

Kysymykseni on siis: Voinko hakea opintotukipäätöksen "valmiiksi" odottamaan hetkeä, jolloin aion nostaa opintotukea ja -lainaa? Uskon pärjääväni palkallani niin, ettei minun tarvitse nostaa opintotukea ennen lukuvuotta 2020-2021. Samalla hakisin opintolainan valtiontakausta, jolloin voisin jatkossakin maksaa edellisestä opintolainastani vain korkoa.

Kela | opintotuki

Re: Opintotukipäätös

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 21 Loka 2019, 08:55

Hei

Voit hakea opintotukea milloin vain. Hakemuksesi perusteella sinulle myönnetään opintoraha ja opintolainan valtiontakaus. Hae opintotukea esimerkiksi 2 kuukaudella. Varminta on, että nostat nämä opintorahat. Jos vuositulosi ovat liian suuret tai jos et muusta syystä halua juuri nyt käyttää opintotukikuukausiasi, palauta opintorahat tukivuotta seuraavan vuoden huhtikuun loppuun mennessä (määräajan lyhentymistä koskeva lakimuutos on eduskunnan käsiteltävänä).

Sinun kannattaisi tehdä tämä itse asiassa nyt heti esimerkiksi loka- ja marraskuulle. Ja tee palautus vasta ensi vuoden puolella. Tällä tavoin ehdimme välittää pankillesi opintotuen saamista koskevan tiedon jo joulukuussa erääntyviin lainoihin.

Sama homma lienee edessä vuoden kuluttua, jos opiskelet vielä silloinkin.

Ystävällisin terveisin
Ilpo | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi