Pariskunnan tyhjillään olevan asunnon tuki opiskelijavaihdon aikana

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

Vaihtari12345

Pariskunnan tyhjillään olevan asunnon tuki opiskelijavaihdon aikana

Lukematon viesti Kirjoittaja Vaihtari12345 » 21 Loka 2019, 14:45

Hei!

Asun poikaystäväni kanssa ja olemme molemmat korkeakouluopiskelijoita, jotka ovat lähdössä puoleksi vuodeksi opiskelijavaihtoon ensi keväänä. Lähden itse tammikuussa ja palaan Suomeen toukokuun lopussa. Kumppanini opinnot alkavat vasta maaliskuussa ja niinpä hän asuukin asunnossamme noin kaksi kuukautta ilman minua. Vastaavasti kun palaan toukokuussa, on hänen opintonsa vielä kesken ja minä olen yhteisessä asunnossamme melkein noin kuukauden yksinäni.

Olen ymmärtänyt, että tyhjäksi jäävästä asunnosta Suomessa saa kolme kuukautta asumistukea vaihdon aikana. Meillä on kuitenkin yhteinen asumistuki ja asumme molemmat joitakin kuukausia yksinämme asunnossa, joten miten saamme tukia asuntoomme tällaisessa tilanteessa?

Kela | opintotuki

Re: Pariskunnan tyhjillään olevan asunnon tuki opiskelijavaihdon aikana

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 22 Loka 2019, 14:15

Hei Vaihtari12345!

Kuulutte edelleen samaan ruokakuntaan myös ajalta jolloin olette ulkomailla, koska kyseessä on tilapäinen poissaolo asunnosta eikä erillään asuminen johdu välienrikkoutumisesta. Asumistuen maksaminen jatkuu siis normaalisti, vaikka toinen asuu asunnossa yksin ja toinen ulkomailla. Tuki on kuitenkin tarkistettava, jos esimerkiksi tuloissa tai asumismenoissa tapahtuu muutoksia.

Sen sijaan kun koko ruokakunta on ulkomailla, voidaan asumistuen maksamista jatkaa kolme kuukautta muuttokuukauden jälkeen. Edellytyksenä silloin on, että ruokakunta vastaa asumismenoista myös poissaolon ajalta.

Ulkomaan asumismenoihin voi lisäksi ulkomailla opiskeleva hakea opintotuen asumislisää.

Neuvoisin ilmoittamaan tulevasta muutoksesta, niin oikeutenne asumistukeen sekä mahdolliseen opintotuen asumislisään voidaan tarkistaa.

Ystävällisin terveisin
Taru | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi