Opiskelu sairaslomalla

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

Janskubanskuli

Opiskelu sairaslomalla

Lukematon viesti Kirjoittaja Janskubanskuli » 22 Loka 2019, 13:20

Hei!
Minulla on vähän kinkkinen tilanne enkä tiedä miten toimia ja mikä toimintapa olisi minulle paras ja oikein.
Eli siis olen raskaana rv33 ja laskettu aikani on 15.12. Saan ensimmäisen äitiyspäivärahani joulukuun puolen välin tienoilla.
Minun oli tarkoitus opiskella mahdollisimman pitkään kohti joulua kun mahdollista. Nyt oloni on kuitenkin todella huono ja en pysty koulussa istumaan pitkiä luentoja. Paras vaihtoehto olisi jäädä sairaslomalle oman ja vauvan terveyden takia, mutta osa kursseistani on vielä kesken.
Jos jään sairaslomalle esimerkiksi tällä viikolla, saanko suorittaa kurssit loppuun sairaslomasta huolimatta? Pystyisin suorittamaan ne loppuun kotoa käsin ja kävisin vain tentit tekemässä koululla.
Sairasloma kestäisi alle 2kk ennen laskettua aikaani, joten saisinko silti nostaa opintotukea joulukuuhun asti toimeentulon turvaamiseksi? Tiedän että tämä kuluttaa tukikuukaisien määrää, mutta jotenkin sinne joulukuuhun pitäisi pärjätä. En myöskään voi saada ilmeisesti sairaspäivärahaa, koska äitiyspäivärahakausi alkaa marraskuun puolella, vaikka tuki maksetaan vasta joulukuussa.
Jos siis nostan opintotukea jouluun asti, tulee minulle varmasti selvityspyyntö opintojen edistymisestä? Olen ollut siis tässä syksyn mittaan sairaslomalla aikaisemminkin, yhteensä noin 5 viikkoa. Opintopisteitä tulisi arviolta 10-15op syksyn ajalta eli aivan liian vähän. Sairaslomaa olisi kuitenkin usean kuukauden ajalle.

Eli siis: 1. saanko opiskella kurssejani vointini ja mahdollisuuksien mukaan vaikka olisin sairaslomalla? (En saisi tältä ajalta sairas päivärahaa)
2. Saanko nostaa opintotukea myös loppuvuoden ajalta kun sairasloma olisi alle 2kk ja vaikuttaako aiemmat sairaslomat tuohon 2kk aikaan?
3. Jos voin ja saan nostaa opintotukea, riittävätkö opintopisteeni sairaslomatodistuksien ohella siihen, että minulle ei tule takaisin perittäviä maksuja tämän syksyn osalta? Tämä on isoin huolenaiheeni.

Kiitos todella paljon avusta!

Janskubanskuli

Re: Opiskelu sairaslomalla

Lukematon viesti Kirjoittaja Janskubanskuli » 22 Loka 2019, 13:42

Ja äsköisestä unohtui vielä: jos olen nostanut jo kerralla syksyn opintolainan, tähähän ei voida mitenkään periä takaisin?

Ja pitääkö minun erikseen tehdä lakkautuspyyntö kelalle, että minulle ei makseta opintotukea tammikuulta eteenpäin koska olen äitiyslomalla? Vai jatkuuko opintotuen maksaminen ylensääkin aina siihen asti kun ilmoitan että sitä ei tulisi maksaa? Vai lakkautaako kela opintotuen automaattisesti tiettynä ajankohtana?

Kela | opintotuki

Re: Opiskelu sairaslomalla

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 22 Loka 2019, 15:17

Hei Janskubanskuli!

Lasketun ajan perusteella äitiysrahakautesi alkaa 9.11.19. Jos opiskelet päätoimisesti ja nostat opintotukea saman aikaan äitiysrahan kanssa, saat äitiysrahan vähimmäismääräisenä. Jos opiskelet äitiysrahakaudella, mutta et nosta opintotukea, saat äitiysrahan täysimääräisenä.

Opinnoissa edistyminen on riittävää, kun sinulle tulee vähintään 20 opintopistettä lukuvuoden aikana ja keskimäärin vähintään 5 opintopistettä tukikuukautta kohti. Jos opintosi eivät ole edistyneet riittävästi, Kela lähettää sinulle selvityspyynnön ensi syksynä. Silloin voit selvittää syyt, joiden vuoksi opintosi eivät ole edistyneet ja käsittelijä tutkii onko selvitys hyväksyttävä.

Sinun on mahdollista hakea myös sairauspäivärahaa äitiysloman alkuun asti, jolloin tukikuukaudet eivät kulu. Voit opiskella jonkin verran vaikka saisit sairauspäivärahaa. Vähäisellä opiskelulla tarkoitetaan opiskelua, joka on enintään 40 % lukukauden tai lukuvuoden ohjeellisesta opiskelutavoitteesta.

Nostettua opintolainaa ei peritä takaisin. Sinun tulee itse lakkauttaa opintotuki äitiysvapaan ajalle, jos et halua nostaa tukea.

Voit halutessasi varata ajan Kelaan osoitteessa www.kela.fi/ajanvaraus, jotta tilanteesi voidaan tutkia tarkemmin ja yhdessä pohtia sinulle sopivaa vaihtoehtoa edetä asiassa.

Ystävällisesti
Maarit | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi