Insinööristä Diplomi-insinööriksi, opintotuki

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

muutoskoulutus

Insinööristä Diplomi-insinööriksi, opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja muutoskoulutus » 23 Loka 2019, 13:37

Olen valmistunut insinööriksi (AMK) 2010. Syksyllä 2018 Aloitin muuntokoulutuksen yliopistossa Diplomi-Insinööriksi ja koulutus on 120op laajuinen. En ole aiemmin nostanut opintolainaa, mutta jos nyt tälle uudelle opiskeluajalle nostan, onko minulla oikeus hyvitykseen jos valmistun määräajassa ja mikä on määräaika tämmöisessä muuntokoulutuksessa INS --> DI?

Käsittääkseni opintolainaa ei peritä heti takaisin, jos se on jo myönnetty opintotuen voimassa ollessa, vaikka opintotuki peruttaisi tai palautettaisi tulojen kasvaessa? Mutta uusi opintolaina vaatii sitten taas uuden hyväksytyn opintotukipäätöksen.

Kela | opintotuki

Re: Insinööristä Diplomi-insinööriksi, opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 24 Loka 2019, 12:21

Hei muutoskoulutus!

Opintolainahyvitys myönnetään vain ensimmäisen korkeakoulututkinnon perusteella ja opinnot on pitänyt aloittaa 1.8.2014 jälkeen. Sinulla on jo aiempi korkeakoulututkinto ja ne aloitettu jo ennen vuotta 2014, joten hyvitykseen ei ole enää oikeutta.

Opintolainan takaisinmaksusta sovitaan aina itse pankin kanssa. Yleensä se alkaa noin puoli vuotta sen jälkeen, kun pankki on viimeisen kerran pääomittanut opintolainan korot. Korot pääomitetaan niin pitkään kun saa opintotukea ja vielä yhden lukukauden ajan sen jälkeen.

Syksyisin terveisin
Eveliina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi