Opintotuki ja asumistuki

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

Vieras

Opintotuki ja asumistuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 09 Marras 2019, 07:55

Moi!
Olen aloittanut korkeakouluopintoni elokuussa. Olen saanut ensimmäisen Opintotuen syyskuussa ja lokakuussa tuli molemmat asumis/opintotuki. Myös marraskuussa tuli opintotuki ja asumistuki. Marraskuun tilini kuitenkin tulee olemaan normaalia suurempi, koska lomarahani-ja korvaukset oli maksettu kaikki samaan aikaan. Ja veroja ennen tiliä tulee n. 2000€. Mitä minun kannattaisi nyt tehdä?

Kela | opintotuki

Re: Opintotuki ja asumistuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 12 Marras 2019, 14:03

Hei!

Opintotuessa sekä asumistuessa tuloja tarkastellaan hieman eri tavoin. Kertomallasi tilanteella ei kuitenkaan välttämättä ole vielä vaikutusta tukien maksuun.

Opintotuessa sinun tulee itse huolehtia, että vuositulorajat eivät ylity. Jos 4 tukikuukauden (opintotukea syys-joulukuu) mukainen vuosituloraja ylittyy tänä kalenterivuonna, tulee sinun huolehtia että opiskeluaikaisten tulojesi tulee pysyä laskukaavan "667 euroa x opiskeluajan tukikuukausien määrä + 1 990 euroa x opiskeluajan tuettomien kuukausien määrä" sisällä. Eli, jos sinulla on tänä vuonna tuloa yli 18 588e, tulee sinun huolehtia siitä, että syys-joulukuun opiskeluaikaiset tulot eivät ylitä sallittuja rajoja. Tulorajoja voit nostaa perumalla/palauttamalla opintotukia.
Lisää asiasta voit lukea osoitteessa:
www.kela.fi/omat-tulot-aloittanut-tai-valmistunut

Asumistukea laskettaessa sinulle huomioidaan tulot seuraavaksi vuodeksi eteenpäin. Jos tuloissasi tapahtuu vuoden aikana muutoksia, tulee tuki tarkistuttaa. Esimerkiksi tulojen muutoksen vuoksi asumistuki tulee tarkistaa, jos tulot nousevat vähintään 400 e/kk tai alenevat vähintään 200 e/kk edellisen päätöksen tuloihin verrattuna.

Kertomassasi tilanteessa kyseessä on kuitenkin vain yhden kuukauden tulojen muutos ja se ei vielä yleensä aiheuta asumistuen tarkistamista. Vaikuttaisi, että tilanteellasi ei siis ole vaikutusta asumistuen maksamiseen.
Jos tulon muutos on pidempi aikainen eli tulet saamassa useamman kuukauden ajan enemmän tuloa, neuvoisin siinä tilanteessa toimittamaan tarkistushakemuksen, jolloin asia voidaan tarkistaa.
Lisää asumistuen tarkistamisesta löydät osoitteessa:
www.kela.fi/asumistuen-tarkistaminen

Ystävällisin terveisin
Taru | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi