Opiskelu opintovapaalla, aikuiskoulutustuen loppuminen ja muut tuet

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

JSM

Opiskelu opintovapaalla, aikuiskoulutustuen loppuminen ja muut tuet

Lukematon viesti Kirjoittaja JSM » 03 Huhti 2020, 10:56

Hei!

En ole varma, olisiko tämä pitänyt kysyä työttömyystukien kohdassa tai tässä, mutta kysymyksen monisyisyyden vuoksi päädyin tähän:
Olen opintovapaalla heinäkuuhun asti opiskelemassa uutta tutkintoa. Sain viimeisen aikuiskoulutustukeni juuri muutama päivä sitten. Opintotuet ovat loppuneet jo edellistä tutkintoa opiskellessa.

Voinko hakea/saada mitään tukea tässä tilanteessa? Voiko työttömyystukea hakea, jos A) olen opintovapaalla työpaikastani ja B) opiskelen aktiivisesti yliopistossa? Entä muuta tukea?

Haen ja olen jo pitkään hakenut aktiivisesti uuden alan töitä, ja edennytkin useisiin haastatteluihin. Tarpeen tullen pystyn nopeimmillani valmistumaan noin 1,5 kk:ssa. Kuitenkin, mikäli se taloudellisesti on mahdollista, järkevintä olisi kehittää osaamistani, kunnes löydän alan töitä.

Paluu työpaikkaani, josta olen opintovapaalla, ei ole ensisijainen suunnitelmani, sillä etäisyyttä kodistani sinne on lähes 200km ja ylitettävänä on eristetty Uudenmaan maakuntaraja. Opintovapaani on myönnetty heinäkuuhun asti, ja koronatilanteen vuoksi siellä muutenkin lomautetaan henkilökuntaa, joten en usko, että he suostuvat aikaistamaan paluutani. Mikäli tässä tilanteessa irtisanoudun työpaikastani, ja sen jälkeen valmistun, voinko hakea työttömyystukea heti valmistumisen jälkeen, vai sovelletaanko siinä jotain karenssiaikaa tms.?

Kiitos jo etukäteen vastauksestanne!

Kela | opintotuki

Re: Opiskelu opintovapaalla, aikuiskoulutustuen loppuminen ja muut tuet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 03 Huhti 2020, 14:54

Hei JSM!

Te- palveluihin ilmoittaudutaan kun jää työttömäksi, he tekevät siellä työvoimapoliittisen lausunnon työttömyyden alkamisesta ja mahdollisesta karenssista, joten ohjaisin sinua selvittämään asiaa suorran sieltä.

Kela on työttömyysturvan maksaja ja maksaa etuutta Te-palveluiden lausunnon perusteella.

Jos sinulla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen, eikä opintotukioikeutta enää ole, voisi olla hyvä selvittää oikeus toimeentulotukeen, johon vaikuttaa koko perheen tietyt tulot ja tietyt menot. Kokeile selvittää oikeutta laskurin avulla ja tee tarvittaessa hakemus: www.kela.fi/laskurit

Lisäksi neuvoisin selvittämään oikeuden yleiseen asumistukeen, ellei sinulla ole sitä jo maksussa. Asumistuki laskuri on myös hyödyllinen jos haluat arvioida tuen määrää.

Terveisin
Riikka | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi