Opintotukiajan pidennys

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

Maisteriopiskelija123

Opintotukiajan pidennys

Lukematon viesti Kirjoittaja Maisteriopiskelija123 » 04 Huhti 2020, 14:07

Hei!

Pohdiskelen opintotukiajan pidennys -asiaa, koska se on minulle vähän epäselvä. Olen maisterivaiheen opiskelija ja enimmäistukikuukausimääräni on loppumassa ensi vuoden maaliskuussa eli 2kk ennen valmistumista. Luin Kelan opintotukiajan pidennys -sivua ja siellä sanottiin, että sairauden kaltaisen painavan syyn takia tukiajan pidennystä on mahdollista saada. Minulla on diagnosoitu ahdistuneisuushäiriö, jonka vuoksi jouduin viime kesänä olemaan sairauslomallakin ja sitä edeltävänä keväänä jouduin palauttamaan tukikuukaudenkin. Sairaus on siis hidastanut opiskeluani.

Kuitenkin tukiajan pidennys -sivulla myös lukee, ettei tukiajan pidennystä voi saada, jos on käyttänyt kokonaistukiaikansa. Henkilökohtaisilla Kela-sivullani lukee, että enimmäistukikuukausiaikani on 55kk, ja opintotukiajan pidennyksessä lukee, että uudet opinnot 1.8.2014–31.7.2017 välillä aloittaneiden (aloitin itse 2016) kokonaisopintotukiaika on 64kk. Ovatko enimmäistukikuukausiaika ja kokonaisopintotukiaika siis eri asia? Voinko saada opintotukiajan pidennystä, jos käytän nuo 55kk ennen kuin pystyn valmistumaan?

Kela | opintotuki

Re: Opintotukiajan pidennys

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 06 Huhti 2020, 08:11

Hei

Kyllä, tutkintokohtainen enimmäistukiaika ja opintotuen kokonaistukiaika ovat eri asioita. Voit hakea ja saada kertomallasi perusteella opintotukiaikaasi pidennyksen. Koska kokonaistukiaikasi on 64 opintotukikuukautta, voit saada pidennystä 55 käytetyn tukikuukauden jälkeen sen enimmäismäärän eli 9 tukikuukautta. Mutta käytä toki sen verran kuin on tarpeen.

Ystävällisin terveisin
Ilpo | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi