Korona-tilanne ja tuet

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

ToimeentuloNostettulaina

Korona-tilanne ja tuet

Lukematon viesti Kirjoittaja ToimeentuloNostettulaina » 06 Huhti 2020, 13:00

Hei

Nykyinen Korona-tilanne on vaikuttanut omaan tilanteeseeni merkittävästi ja olen tällä hetkellä hämilläni siitä, että millä voin turvata toimeentuloni tulevalle kuukaudelle.

- Opiskelen ammattikorkeakoulussa
- Olen alle 25-vuotias
- Työskentelin siis kaupungille keikka/sijaistyössä ja sain siitä n. 700-800 euroa kuukaudessa. Nyt Koronan vuoksi keikkatyöt on kuitenkin peruuntunut ja jatkuvat vasta syksyllä. Minua ei siis ole lomautettu vaan olen siihen rinnastettavassa tilanteessa.
- Nyt tuloni ovat vain opintotuki ja asumistuki
- Olen nostanut opintolainan jo tammi-toukokuulta. Muutin nyt vuoden alussa ja siitä tuli pakollisia kuluja johon käytin lainan
- Minulla ei ole mahdollisuutta tehdä kokopäivätöitä, ihanteellista olisi keikkatyöt. Syynä tähän on se, että minulla on pakollisia luentoja ja varsinaisia koulutehtäviäkin

Näiden syiden vuoksi on siis selvää, että...

- En saa perustoimeentulotukea (olen nostanut opintolainan jo ja se lasketaan tuloksi. Lakimuutoksessa mainittiin tämä. )
- En voi ilmoittautua TE-toimistoon työttömäksi työnhakijaksi ja saa työttömyyteen liittyviä tukia (olen nostanut opintolainan ja lakimuutoksessa sanotaan, että mahdollisuus tähän on vain mikäli ei lainaa nosta ja hakee töitä)
- Epäselvää myös on, että saisinko kunnaltakaan täydentävää toimeentulotukea, sillä perustoimeentulotukea ja työttömyyteen liittyviä tukia pitäisi hakea aluksi. Minulla ei kuitenkaan taloudellisesti ole aikaa odottaa paria viikkoa asioiden käsittelyä jokaisessa paikassa erikseen.

Saan aloitettua uudet työt kyllä varmasti tässä kuukauden sisään, mutta palkan saisin vasta kesällä. Samoin kesäopintotuen- ja lainan saisin nostettua vasta kesällä. Eli seuraavat kaksi kuukautta minun tulisi jotenkin turvata toimeentuloni sillä, keneen tahoon minun kannattaisi olla yhteydessä vaikkapa puhelimitse jotta asia etenisi mahdollisimman nopeasti?

Kiitos.

Kela | opintotuki

Re: Korona-tilanne ja tuet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 07 Huhti 2020, 08:58

Hei ToimeentuloNostettulaina!

Tässä vaiheessa on moni asia vielä selvittelyn osalta kesken, mutta kertomasi tilanteen perusteella neuvoisin sinua ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi ja hakemaan työttömyysetuutta Kelasta / työttömyyskassasta, jos sinulle tulee oikeus työttömyysetuuteen.

Sinun kannattaa myös laittaa toimeentulotukihakemus ja selvittää siinä tilannettasi tarkemmin.

Jos esimerkiksi oikeutta työttömyystuuteen ja/tai toimeentulotukeen ei tulisi, niin olisit kuitenkin hakenut nuo etuudet, jotka tulee ensin hakea ja sen jälkeen voisit hakea kunnasta vielä toimeentulotukea.

Voit tarvittaessa ottaa yhteyttä Kelan asiakapalveluun tai varata ajan esimerkiksi puhelinpalveluun:
www.kela.fi/varaa-aika

Tässä vaiheessa ei ainakaan Kelan puolelta oikein ole muuta neuvoja. Lakimuutoksia ei ole vielä vahvistettu ja niihin voi vielä tulla muutoksia.

Ystävällisin terveisin
Aki | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi