Oikeus maisteritukiin

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

Kandiopiskelija

Oikeus maisteritukiin

Lukematon viesti Kirjoittaja Kandiopiskelija » 06 Huhti 2020, 18:44

Hei,

Olen tällä hetkellä kolmannen vuosikurssin kandiopiskelija, olen nostanut tukia normaalisti syys-toukokuulta enkä kertaakaan kesäkuukausilta. Tämän kevään olen vaihdossa ulkomailla, minkä takia en pystynyt osallistumaan yhdelle kandikurssille, joka järjestetään vain keväisin ja kuuluu ohjelman pakollisiin opintoihin ja sen suositeltu käymisaika on 3. opintovuosi. Opettaja ei myöskään suostunut kurssin etänä suorittamiseen. Minun täytyy tehdä kyseinen kurssi siis vasta ensi keväänä, jolloin olen jo maisteriopiskelija. Kysymykseni onkin siis, että olenko silloin oikeutettu saamaan maisteritukia vaikka minulta puuttuu yksi kandikurssi, jota en ole aikaisemmin pystynyt suorittamaan. Olisin silloin siis muuten suorittanut kaikki muut kandiopintoni ja tekisin muuten normaalisti maisteriopintojani.

Kiitos etukäteen.

Kandiopiskelija2

Re: Oikeus maisteritukiin

Lukematon viesti Kirjoittaja Kandiopiskelija2 » 07 Huhti 2020, 14:54

Hei! Kysyn tässä samassa ketjussa melkein samalla asialla. Olen nyt suorittamassa vaihto-opintoja Italiassa ja todennäköisesti saan kaiken tarvittavan 06/2020 pakettiin. Minulta kuitenkin puuttuu yksi kandikurissi (suoritettava Suomessa 1. jaksossa 2020 syksyllä), joten en vielä valmistu. Syksyllä alkaa maisteriopinnot normaalisti. Sain juuri puhelun, että kesätyöt perutaan (07-08/2020). Pystyn aloittamaan maisterikurssit verkossa jo kesällä. Olenko oikeutettu nostamaan maisterin opintotukia kesällä (07-08/2020)? Kandituet loppuvat sopivasti palatessani vaihdosta. Kiitos valmiiksi ja pahoittelut Kandiopiskelija, että änkesin samaan ketjuun!

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 08 Huhti 2020, 15:21

Hei Kandiopiskelija sekä Kandiopiskelija2!

Kysymyksenne ovat samanlaiset, joten vastaan teille yhteisesti.

Opintotukea on mahdollista myöntää maisteriopintoihin vasta siinä vaiheessa, kun olette suorittaneet kandin opinnot virallisesti loppuun.

Aiheesta on kerrottu osoitteessa:
www.kela.fi/opintotukiaika-yliopisto-opinnot

Tsemppiä opintoihin! :)

Ystävällisin terveisin
Taru | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Kandiopiskelija

Lukematon viesti Kirjoittaja Kandiopiskelija » 09 Huhti 2020, 12:52

Hei Taru,

Kiitos pikaisesta vastauksesta. Eikö tässä tehdä mitään poikkeuksia, jos kyseistä kurssia järjestetään vain kerran vuodessa?
Toinen kysymys on, että miten kaikkien pakollisten kandikurssien käyminen todistetaan eli kuinka nopeasti puuttuvan kurssin käytyä on mahdollisuus saada maisteritukia?

Kandiopiskelija2

Lukematon viesti Kirjoittaja Kandiopiskelija2 » 09 Huhti 2020, 21:21

Terve,

Kiitos vastauksesta. Mihin tukiin tuon syksyn ajan sitten on oikeutettu? Ainakin asumislisään ja oletettavasti sitten asumislisä on suurempi kuin ennen, koska ei ole oikeutettu opintotukiin eikä näin ollen saa opintolainaakaan. Eikö näin?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 14 Huhti 2020, 10:05

Hei!

Kerron Tarulle kiitoksenne :)

Nimimerkille Kandiopiskelija:
Poikkeusta tässä ei ole, joten tuen maisteriopintoihin saa vasta kun olet valmistunut kandiksi. Maisterinvaiheen opintotukea voi saada kandiksi valmistumisesta seuraavan kuukauden alusta alkaen. Tämä katsotaan virallisen valmistumispäivän mukaan. Tieto valmistumisesta tulee kyllä Kelaan jossakin vaiheessa, mutta opintotukihakemuksen liitteeksi voi myös itse laittaa tutkintotodistuksen.

Pelkästään kandivaiheen kurssien käyminen loppuun ei oikeuta maisterivaiheen opintotukeen.

Nimimerkille Kandiopiskelija2:
Voit edelleen saada yleistä asumistukea ja sen voi tarkistuttaa kun tulot laskevat vähintään 200 e/kk. Hakemuksen voi tehdä asiointipalvelussa.

Tarvittaessa voit hakea toimeentulotukea.
www.kela.fi/toimeentulotuki

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi