Opintotuen palautus

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

lmsar

Opintotuen palautus

Lukematon viesti Kirjoittaja lmsar » 06 Huhti 2020, 18:47

Hei. Aloitin opiskelut syyskuussa 2019, mutta olen ollut läsnäoleva opiskelija jo koko vuoden 2019. Kävin töissä syyskuuhun asti, en siis suorittanut opintoja keväällä enkä myöskään saanut opintukea. Pitääkö minun palauttaa syksyltä saadut opintotuet, koska vuoden tuloraja ylittyy keväällä ja kesällä tehtyjen töiden takia vai katsotaanko tässä tilanteessa, että olen aloittanut opintoni vasta syyskuussa ja teen tulojen jakautumisselvityksen, kun sitä pyydetään?

Kela | opintotuki

Re: Opintotuen palautus

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 07 Huhti 2020, 16:02

Hei lmsar!

Opintojen aloittamiskuukausi tarkoittaa kuukautta, josta alkaen Kela voi myöntää opintotuen kyseisiin opintoihin. Se ei siis ole aina kuukausi, josta alkaen sinä sait opintotukea. Kerroit että olet ollut läsnäolevana koko vuoden 2019, niin silloin tulovalvonnassa olet koko vuoden opiskelija ja tulot katsotaan koko kalenterivuodelta. Voit olla tarvittaessa yhteydessä asiakaspalveluumme henkilökohtaista neuvontaa varten.

www.kela.fi/opintotuki-omat-tulot

Ystävällisin terveisin
Hanna | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi