Opintotuen ehdot ulkomaille

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

britteihin

Opintotuen ehdot ulkomaille

Lukematon viesti Kirjoittaja britteihin » 08 Touko 2020, 12:17

Hei! Minulla on jo paikka ulkomaisesta yliopistosta, jonka aion ottaa vastaan. Hain aiemmin keväällä myös suomalaisiin yliopistoihin varmuuden vuoksi. Jo ulkomailla opiskelevat ystäväni muistelivat, että saadakseen ulkomaille opintotukea, on oltava hakenut opiskelupaikkaa myös Suomen yhteishaussa; pitääkö tämä paikkansa? Olen siis kuitenkin nyt tehnyt Suomeenkin hakemuksen, mutta en välttämättä haluaisi osallistua kaikkien hakukohteiden pääsykokeisiin. Vaikuttaa siltä, että minulla on parempi mahdollisuus saada paikka arvosanojeni perusteella, ja lisäksi aion joka tapauksessa hyväksyä paikan ulkomaisesta yliopistosta. Onko Kelalla jotain ehtoja, joiden perusteella minun on myös osallistuttava pääsykokeisiin saadakseni tulevaisuudessa opintotukea ulkomaille? Haluan varmistaa, että saan Kelalta opintotuen opintoihini (jos ystävieni kertoma tosiaan pitää paikkansa), mutta en myöskään usko pääsykokeiden hyödyttävän minua tällä hetkellä ja joutuisin jäädä niiden vuoksi pois töistä useaksi päiväksi.

Onko olemassa muita ehtoja, jotka saattaisivat estää mahdollisuuteni opintotukeen ulkomaille?

Kela | opintotuki

Re: Opintotuen ehdot ulkomaille

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 08 Touko 2020, 14:53

Hei britteihin!

Opintotuen saamisessa ulkomaille ei ole mitään ehtoa siitä, että pitäisi hakea opiskelupaikkaa myös Suomalaiseen oppilaitokseen.

Yritin miettiä eri vaihtoehtoja siihen, mitä ystäväsi voisivat muistella ja ainoa joka tuli mieleen on työttömyysetuus. Työttömyysetuuden saaminen edellyttää opintopaikan hakemista ja siellä voisi olla ehtona että sen tulee olla Suomalaisessa oppilaitoksessa. Tästä voi halutessaan tiedustella tarkemmin TE-palveluista, koska en ole täysin varma tuosta asiasta.

Mieleeni ei tule mitään erityisehtoja siitä, minkä vuoksi opintotuen saaminen voisi estyä. Opintojen päätoimisuus ja se, että oppilaitos on julkisen valvonnan alla, on se pääkriteerit tuen myöntämiseen:
www.kela.fi/opintotuki-ulkomaille

Ystävällisin terveisin
Aki | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi