Kandidaatiksi valmistumisesta ja opintolainasta

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

jajajaja

Kandidaatiksi valmistumisesta ja opintolainasta

Lukematon viesti Kirjoittaja jajajaja » 12 Touko 2020, 19:02

Hei! Kysyisin seuraavaa. Opiskelen kolmatta vuotta luokanopettajaksi ja minulla olisi nyt ollut mahdollista valmistua kandidaatiksi. Meille on neuvottu, että viimeistään 27.5 pitäisi saada todistushakemus täytettyä, jotta voi valmistua kandidaatiksi tänä keväänä. Minulla on ollut ongelmia saada vaadittavat kurssit, ja täten kokonaismerkinnät valmiiksi siten, että pystyisin tekemään hakemuksen 27.5. Saan kuitenkin vaaditut opinnot tehtyä toukokuun aikana, eli olen suorittanut tuolloin vaaditut opinnot (180op) kandidaatiksi valmistumiseksi. Kysynkin, onko valmistumistodistuksella väliä opintolainan hyvityksien kanssa. Luokanopettajan opinnot jatkuu maisterivaiheeseen syksyllä ja minulle ei ole käytännössä mitään merkitystä, valmistunko virallisesti kandidaatiksi nyt vai vasta syksyllä, koska olen vaadittavat opinnot jo tehnyt. Mutta onko tällä väliä opintolainan hyvityksen ja opintotuen kannalta.

Kela | opintotuki

Re: Kandidaatiksi valmistumisesta ja opintolainasta

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 13 Touko 2020, 14:43

Hei jajajaja!

Jos haluat opintolainahyvityksen vasta maisteriopintojen jälkeen, ei kandidaatiksi valmistumisen päivämäärällä ole merkitystä. Jos olet opiskelemassa esim. 330 opintopisteen kokonaisuutta (alempi + ylempi korkeakoulututkinto), on valmistumisen määräaika 6,5 lukuvuotta. Oman määräaikasi voit tarkistaa osoitteesta www.kela.fi/opintolainahyvitys.

Jos kuitenkin haet hyvitystä jo kandivaiheen jälkeen, on virallisella valmistumispäivällä merkitystä. Et voi saada hyvitystä, jos valmistuminen on määräajan jälkeen.

Jos sinulla on kandivaiheen opintotukikuukaudet loppumaisillaan, on hyvä huomioida, että maisterivaiheen opintotukea ei voi saada ennen kun olet valmistunut kandiksi. Tässäkin virallinen valmistumispäivä merkitsee.

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi