Kesäopintotuesta

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

Tukijuttukuttu

Kesäopintotuesta

Lukematon viesti Kirjoittaja Tukijuttukuttu » 30 Touko 2020, 02:29

Jos olen tähän mennessä saanut tänä lukuvuonna 71 opintopistettä ja hakisin nyt kahdeksi kesäkuukaudeksi opintotukea, kuinka monta opintopistettä minulla pitäisi olla tämän lukuvuoden lopussa että kela ei perisi tukia myöhemmin takaisin?

Onko mahdollista, että tämä 71-opintopistettä riittäisi jo kattamaan tarvittavan opintopistemäärän myöskin kahdelta kesäkuukaudelta?

Kysyn tätä koska mietin, että kuinka huolissaan minun pitää olla tukien perinnästä jos en pystykkään saamaan hyväksyttyjä suoritusmerkintöjä kesäopinnoista.

Kela | opintotuki

Re: Kesäopintotuesta

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 01 Kesä 2020, 08:46

Hei

Opintotukea ei yleensä peritä takaisin opintopisteseurannassa. Takaisinperintä on mahdollista, mutta sitä harkitaan vain, jos opintopisteitä on kertynyt vähemmän kuin 1 opintopiste opintotukikuukautta kohti. Jos opiskelija ei ole suorittanut vähintään 5 opintopistettä opintotukikuukautta kohti, tavallisin seuraamus on se, että opintotuki lakkautetaan 1.1. alkaen.

71 opintopistettä ajalta 1.8.2019 - 31.7.2020 riittää siihen, että voit nostaa opintotukea vaikka jokaiselta 12 kuukaudelta, koska 12 kk x 5 op/kk = 60 opintopistettä.

Emme tarkista erikseen kesäkuukausien opintosuorituksia. Opintojen riittävä edistyminen tutkitaan ensisijaisesti koko lukuvuodelta.

Ystävällisin terveisin
Ilpo | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi