Opintotukikuukaudet

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

Joku vaan

Opintotukikuukaudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Joku vaan » 02 Kesä 2020, 03:23

Hei,

Olen valmistunut ammattikorkeakoulusta vuonna 2010 ja mahdollisesti aloittamassa syksyllä uutta ammattikorkeakoulututkintoa. Voin mahdollisesti opiskella työttömyysetuudella kaksi vuotta ja sen jälkeen tarvitsisin opintotukea. Katsoin Kelan asioinnista, että olen käyttänyt 39 korkeakouluopintojen tukikuukautta. Onko minulla siis uuteen korkeakoulututkintoon käytettävissä 15 tukikuukautta? Entä jos lähtisin suorittamaan toisen asteen tutkintoa, onko siihen käytössä täydet tukikuukaudet?

Kela | opintotuki

Re: Opintotukikuukaudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 02 Kesä 2020, 15:35

Hei Joku vaan!

Kun olet suorittanut korkeakoulututkinnon ja olisit aloittamassa uudet korkeakouluopinnot, olet 54 kuukauden kokonaistukiajan piirissä. Siitä vähennetään aiemmin käyttämäsi korkeakoulutukikuukaudet, joten käytettävissäsi on 15 korkeakoulutukikuukautta.

Toisen asteen opinnoissa ei lasketa tukikuukausia samalla tavalla kuin korkeakouluopinnoissa, eli niihin opintoihin olisi käytettävissä ns. täydet tukikuukaudet.

Ystävällisin terveisin
Hanna | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi