Opintolaina toisessa korkeakoulututkinnossa

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

toinentutkinto

Opintolaina toisessa korkeakoulututkinnossa

Lukematon viesti Kirjoittaja toinentutkinto » 24 Kesä 2020, 01:52

Hei,

Olen jo suorittanut Kelan tukemana yhden korkeakoulututkinnon, mutta olen nyt aikeissa suorittaa toisenkin sellaisen. Tulevaisuudessa saatan myös jatkokouluttautua ja opiskella kolmannenkin.

Minulla on jäänyt ensimmäisestä korkeakoulututkinnostani yli tukikuukausia. Minulla olisi kuitenkin opintolainaan liittyen muutama kysymys:

1. Jäljellä olevat opintotukikuukauteni eivät tule riittämään koko toisen tutkinnon opiskeluni ajalle. Voinko saada opintolainan takausta myös ajalta, jolloin minulla ei enää ole opintotukikuukausia?

2. Onko opintolainan kertanostolle jokin katto vai voinko tarvittaessa nostaa koko opiskeluaikana tarvitsemani opintolainan niiden kuukausien aikana, joilta vielä saan opintorahaakin?

Jos tiedän jo nyt, että tulen todennäköisesti tulevaisuudessa jatkokouluttautumaan toista tutkintoani vastaavista tehtävistä eteenpäin:

3. Voinko saada opintolainan takausta vaikkei minulla olisi tutkintoon jäljellä enää lainkaan opintotukikuukausia?

4. Vai tarvitseeko minun nostaa nyt sen verta enemmän opintolainaa, että tiedän/uskon sen riittävän vielä kolmannenkin tutkinnon suorittamiseen?

Kiitos jo etukäteen!

Kela | opintotuki

Re: Opintolaina toisessa korkeakoulututkinnossa

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 24 Kesä 2020, 14:45

Hei toinentutkinto!

Jos aloitat opiskelemaan toista korkeakoulututkintoa, voit saada yhteensä enintään 54 tukikuukautta. Tästä vähennetään jo aiempaan tutkintoon käytetyt kuukaudet. Voit lukea lisää asiasta osoitteessa
www.kela.fi/opintotukiaika-useita-korkeakouluopintoja.

Opintolainatakaus on osa opintotukea, joten sen voi saada vain siltä ajalta kun sinulla on oikeus opintotukeen. Jos tukikuukaudet loppuvat, et voi saada myöskään opintolainatakausta.

Voit nostaa opintolainaa sen mukaan miten opintotukipäätöksessä on kerrottu. Muuten lainan nostamisesta pitää sopia pankin kanssa. Yleensä päätös lainatakauksesta annetaan lukuvuodeksi kerrallaan ja voit nostaa aina syksyn lainaerän kerralla ja kevään erikseen 1.1. alkaen.

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi