Opintotuki elokuulle

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

Vieras8932489249

Opintotuki elokuulle

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras8932489249 » 26 Kesä 2020, 23:22

Hei,

minulla alkaa ensimmäisen vuoden korkeakoulu opinnot syksyllä. Syyslukukausi alkaa 1.8.2020. Ymmärtääkseni 1. jakso alkaa kuitenkin vasta 31.8.2020. Riittääkö tämä siihen että voin hakea tukea elokuulle? Jos ei niin olenko oikeutettu opintotukeen elokuulle jos aloitan avoimen yliopiston kurssin 21.8.2020? Vai pitääkö kuukaudessa olla vähintään 18 opiskeluaikaan kuuluvaa päivää niin kuin olen ymmärtänyt(en ole varma ymmärsinkö oikein)lukemalla seuraavan sivun:
https://www.kela.fi/opintotuki-opintotukiaika

Kela | opintotuki

Re: Opintotuki elokuulle

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 29 Kesä 2020, 07:09

Hei

Nyt syksyllä korkeakoulututkinto-opintonsa aloittava opiskelija voi saada opintotuen elokuusta alkaen, jos hän hakee sen elokuusta alkaen ja jos opinnot alkavat 14.8. tai aiemmin.

Emme pyydä mitään erillistä todistusta opintojen aloituspäivästä. Mutta on syytä harkita, kannattaako opintotukea käyttää, jos opiskelu ei ole täysitehoista. Vaikka kyse on vain yhdestä opintotukikuukaudesta, niitä on käytettävissä kovin vähän, joten se yksikin voi jossain vaiheessa olla tarpeen.

Ystävällisin terveisin
Ilpo | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Juoksija

Lukematon viesti Kirjoittaja Juoksija » 05 Elo 2020, 13:53

Moi
"Vanhempieni tulot ulkomailta" kohdassa en tiedä mitä kirjoitan sinne. Kun en tiedä onko mun vanhemmillani tuloja ulkomailla.
Pitääkö minun itse selvittää se ?

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 05 Elo 2020, 14:09

puhelin on olemassa.Soita ja kysy.Ei sen tiedon saamiiseen montaa minuuttia mene.Rohkeasti puhelin käteen.

Opiskelleet

Lukematon viesti Kirjoittaja Opiskelleet » 05 Elo 2020, 21:09

"Vanhempieni tulot ulkomailta" tarkoittaako se vain niiden työntekoa ulkomailla. ?

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 05 Elo 2020, 21:26

Siinähän sanotaan selvällä suomenkielellä Toimita selvitys vanhempasi ulkomaan tuloista,jos vastaus on kyllä.

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 06 Elo 2020, 10:33

Hei!

Opintotukeen vaikuttavat vanhempien ulkomailta saadut tulot, jos vastaavat tulot olisivat Suomessa veronalaisia. Ilmoita vanhempien ulkomailta saadut tulot opintotukihakemuksessa tai muutosilmoituksessa. Jos et tiedä, niin kysy asiaa vanhemmiltasi.

Ystävällisin terveisin
Hanna | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi