Tuen uusiminen tukien eväämisen jälkeen

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

mt-kuntoutuja

Tuen uusiminen tukien eväämisen jälkeen

Lukematon viesti Kirjoittaja mt-kuntoutuja » 27 Heinä 2020, 22:54

Hei,

Minulta on pari vuotta sitten peruttu opintotuet sen jälkeen, kun selvitystä yliopisto-opintojen etenemättömyydestä ei hyväksytty psykiatrin lausunnosta huolimatta. En siis koskaan palauttanut tukia, vaan lähetin selvityksen lääkärinlausunnon kanssa, ja se hylättiin ja tuet peruttiin minulta kokonaan.

Nyt olen muutaman vuoden tiiviin hoidon jälkeen vihdoin siinä pisteessä, että minulla on voimavaroja jatkaa opiskeluja täyspäiväisesti, ja aion vihdoin hakeutua omalta tuntuvalle alalle ja hakea opiskelemaan toiseen tiedekuntaan.

Onko siis niin, että voin hakea uudestaan tukia kun aloitan uudet opinnot, siitäkin huolimatta, että opintotukioikeus aikaisemmin otettiin minulta pois edellä mainituista syistä? Tukikuukausia minulla on vielä jäljellä.

Kela | opintotuki

Re: Tuen uusiminen tukien eväämisen jälkeen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 28 Heinä 2020, 14:56

Hei mt-kuntoutuja!

Jos opintotukesi on lakkautettu siksi, että olet suorittanut edistymisen seurantaa edeltävänä lukuvuotena alle 20 opintopistettä, voit saada opintotuen uudelleen vasta, kun olet suorittanut lakkauttamisen jälkeen vähintään 20 opintopisteen uudet opinnot. Voit saada tukea uudelleen sen kuukauden alusta alkaen, jonka aikana olet suorittanut vaaditun määrän opintoja.

Voit saada opintotuen uudelleen lakkauttamisen jälkeen myös, jos sinulla on hyväksyttävä syy sille, että et ole saavuttanut opintotuen lakkauttamisen jälkeen opintosuoritusvaatimusta. Selvitä syy hakemuksessasi.

Ystävällisin terveisin
Elina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi